Vara asta, Betty Iordăchescu, o elevă de clasa a VIII-a de la Școala Ferdinand din București, a trecut printr-o schimbare de voce, a fost într-o tabără în Grecia, și-a schimbat profesoara de canto, a petrecut zece zile în Los Angeles la Campionatul Mondial de Arte Performative (World Championships of Performing Arts – WCOPA). Peste toate acestea, Betty s-a mai întors din State și cu un picior înțepenit de la frig.
„Sunt nebuni cu aerul condiționat!”, mi-a spus râzând la o săptămână după ce revenise în capitală cu nasul curgând și cu un picior pe care abia putea să-l îndoaie. „În hotel, în aeroport, peste tot erau 16 grade. Stăteam cu două pilote pe pat. Noroc că aveam treninguri, dar a trebuit să ne cumpărăm și geci de vânt.”
Dincolo de frig, Betty s-a întors transformată din experiența de a fi una dintre cei peste 4.000 de participanți la WCOPA. A concurat la secțiunile pop, rock și jazz și, chiar dacă nu a ajuns pe podium, spune că întreaga experiență i-a confirmat că vrea să facă muzică în continuare.
După ce Romeo Johnson, un muzician și antrenor de voci care a lucrat cu P.Diddy și Kanye West, îți spune „Ai o tonalitate foarte frumoasă și puternică”, apoi te îndrumă pas cu pas să le arăți și celorlalți cât ești de bună, categoric nu te oprești. La un workshop cu Johnson, Betty a cântat At last, piesa Ettei Jones. Notă cu notă, antrenorul a oprit-o și a ghidat-o să-și atingă potențialul și să fie ea cea care se pune în valoare în piesa altui artist, să nu-l emuleze ci să facă piesa să fie a ei. La finalul experienței, Betty era roșie de bucurie, iar muzicianul tropăia încântat:
A fost superb. Ne-a arătat valoarea și bogăția din vocea ta, i-a spus.
Betty spune că a simțit diferența dintre cum se întâmplă învățarea în România și prietenia, franchețea și aspectul practic al învățării într-un bootcamp care a reunit, din punctul ei de vedere, o „olimpiadă a performing-ului”.
Noi ne bazăm pe teorie. Ei sunt interactivi și îți dau exemple live. Te ajută să exersezi o tehnică fără să intre pe stilul și personalitatea ta. Sunt atenți să definească ce fel de artist ești, ce carismă ai, ce calități ai și la ce mai ai de lucrat.
Tot în State a înțeles Betty și că „toată lumea se teme”.
Și Aretha Franklin și Celine Dion au avut îndoieli, că poate nu sunt suficient de bune. Teama vine din nesiguranță, chiar și când ești foarte bun. Noi suntem învățați să stăm în pătrățelul nostru de unde ne îndoim de noi. Ei sunt învățați să facă valuri, dar și ei se tem.
Betty cântă de când se știe. Cânta la patru ani în corul grădiniței. Cânta pe stradă și în parc pentru că așa-i venea. Din parc i-a venit și norocul, fix ca în filme. Avea zece ani și cânta tare și de plăcere în parc când o doamnă s-a oprit, a întrebat-o dacă face muzică și apoi i-a recomandat mamei ei o profesoară de canto. Așa a început Betty pregătirea cu Georgiana Mototolea, profesoara recomandată. La nici două luni de la începerea cursurilor, profesoara i-a propus să se înscrie la sezonul doi al emisiunii Vocea României Junior, ca să se testeze și să vadă cum e experiența. La 10 ani Betty a fost la audiții și la 11 a fost pe scenă în show-ul televizat de PRO TV.
„Nu m-am dus cu nicio speranță. Nu știam ce înseamnă un show”, spune astăzi Betty, care a cântat Rise Up de la Andra Day și le-a zâmbit mândră juraților, chiar dacă nu și-au întors scaunele să o aleagă într-una dintre echipe.
Anul ăsta, după schimbarea de voce, Betty a început pregătirea cu profesoara Crina Mardare și e foarte încântată că și-a schimbat tehnica vocală în decursul a nici două luni. Vocea se schimbă și la fete, nu doar la băieți (despre care se vorbește mult mai des pentru că la ei este mai evidentă schimbarea). Vocea fetelor coboară în general cu o terță, iar a băieților cu o octavă, în vreme ce ambitusul (înălțimile cele mai grave și cele mai acute) crește. Pentru muzică e important să-ți lucrezi noua voce și să-ți adaptezi tehnica vocală la noua putere și tonalitate pe care le ai.
Betty e un copil ocupat încă din școala primară. Sâmbetele și duminicile ei au însemnat uneori și zece ore de repetiții cu trupa de teatru Ocaua, în care a început să activeze la 9 ani, dansuri, chitară, pian, meditații la germană și teme.