Poți să îngrași porcul în ajunul Evaluării Naționale? Ce cred profesorii și ce sfaturi dau

Poți să îngrași porcul în ajunul Evaluării Naționale? Ce cred profesorii și ce sfaturi dau

Mai e aproape o lună până la probele scrise de la Evaluarea Națională, care anul acesta se va ține pe 14 și 16 iunie. Unii elevi au lucrat la română și la matematică tot anul, alții au prins din mers o parte din materie și abia acum vor să se apuce de învățat. Are rost să tragi tare în săptămânile de dinaintea examenului? Școala 9 a întrebat două profesoare de română și un profesor de matematică ce pot face elevii ca să se pregătească cu succes chiar și pe ultima sută de metri. „Să pompeze informații chiar și-n ajun, acolo unde cred ei că sunt punctele lor slabe”, a spus una dintre profesoare. 

20.05.2022

de Medeea Stan și Adelina Mărăcine

Profesorul de matematică Florin Stoica le amintește întotdeauna elevilor că exercițiile de la Evaluarea Națională sunt predictibile. De un an predă la Școala gimnazială din comuna Hoghilag, județul Sibiu, însă înainte a lucrat cu elevi din instituții de stat și private din București. 

Ai șanse să iei 9 la mate dacă faci teste de antrenament numai cu trei săptămâni înainte de examen? „Depinde ce bagaj ai deja”, spune Florin Stoica. „În caz că ai luat la simulare peste 7, poți să ajungi la 9, dacă lucrezi. Poți să faci un fel de cantonament, cum le zic eu copiilor”, explică profesorul. 

Nu există o rețetă, mai spune acesta, pentru că un elev are nevoie să exerseze la geometrie, în timp ce altul mai are goluri la algebră. Depinde și de cât de determinați sunt ei după ce ies pe poarta școlii. 

„Cei nehotărâți în privința liceului sunt nehotărâți și când lucrează exercițiile”

„Contează ce rutină (n.r. – de lucru) are fiecare”, adaugă Florin Stoica. „Cel mai simplu e pentru elevii care știu la ce liceu vor să intre. Sunt mult mai motivați să obțină o notă peste 9.30, de exemplu, și lucrează fără să fie imediat deranjați de mediul exterior. Cei nehotărâți în privința liceului sunt nehotărâți și când lucrează exercițiile”.  

În cazul elevilor care vor să ia peste 9, subiectele de trei puncte de la geometrie fac o diferență, mai spune profesorul de matematică. Iar cine se mulțumește cu o notă între 7 și 9 și lucrează testele de antrenament din ultimii doi ani, de obicei, observă cerințele similare și își dă seama ce e nevoie să repete. 

Profesorul de matematică Florin Stoica Fotografii: Arhiva personală a profesorilor 

Elevii școlii gimnaziale din Hoghilag, satul în care Florin Stoica predă în prezent, au dorințe diferite de cele ale elevilor din București. „Aici obiectivul e să ia peste 5”, spune Florin Stoica. „Copiii din mediul rural nu au foarte multe opțiuni și nici motivație. La liceul din Dumbrăveni (n.r. – localitate la 80 de kilometri de Sibiu) se intră și cu 3.20. Nu sunt constrânși de media 5”. 

Dincolo de exerciții, e necesar să lucreze la concentrare și la atenție, subliniază profesorul. „Dacă te grăbești, îți scapă ceva ce pare ușor. La simulare am avut un elev care a făcut tot subiectul III, de geometrie, și a ratat trei grile”.  

Proba la română: „Să nu memoreze, acum examenul se bazează pe conexiuni” 

Am întrebat-o cum e cu învățatul în ultimul moment și pe Mirela Tanc, profesoară de română la Școala gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea, printre cei 50 de finaliști, în 2021, ai premiului internațional Global Teacher Prize. 

Depinde și de cum lucrează profesorii cu elevii în cei patru ani de gimnaziu, consideră ea. Iar asta e și mai important din 2021, de când Ministerul Educației a scos din programa pentru examenul la română comentariile literare despre opere analizate la clasă și unele noțiuni de gramatică. 

„Cu siguranță am și eu elevi care îngrașă porcul în ajun. Doar că am încercat din timp să-i apropii de materie. În clasa a V-a primul test pe care-l dau la română e ca să le descopăr pasiunile. Ce le place să citească? La ce se uită la televizor? Ce-i pasionează? Ne cunoaștem un pic”, explică Mirela Tanc. 

Mirela Tanc predă română la Școala gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea

În funcție de ce descoperă, își structurează lecțiile. Celor pasionați de un anumit sport le dă exemple care au legătură cu el. Cu unii elevi pasionați de animalele din niște desene animate 3D a creat o fabulă pornind de acolo. „Așa am recapitulat fabula și trăsăturile textului narativ”, mai spune profesoara de română. 

Situațiile din viața copiilor sunt, de asemenea, oportunități de învățare. Recent, a căzut un păianjen pe banca unei fete, ea s-a speriat tare și toți colegii s-au agitat. După ce s-au liniștit, le-a dat temă să scrie o pagină de jurnal în care să povestească acea întâmplare. Pagina de jurnal poate să le pice și la examen. 

Până anul trecut, mulți elevi învățau pe de rost comentarii literare, însă acum examenul le cere să scrie texte personale. „Redactează o compunere narativă de 70 – 130 de cuvinte în care să prezinți aventura Omului de zăpadă pornit în căutarea soarelui, integrând următoarea secvență din textul 2: «locul meu nu mai e aici, nici nu mai știu cine sunt»”, se arată într-un model de test. 

Ce sfaturi le oferă Mirela Tanc elevilor care vor să se pregătească de examen pe ultima sută pe metri? „În primul rând să nu memoreze, acum examenul se bazează mai degrabă pe conexiuni”. Contează și ce au citit până atunci. La un exercițiu, de pildă, trebuie să facă o legătură între o situație dintr-un text nou și un alt text studiat la clasă sau din lecturile suplimentare.  

„Mi se pare normal să îi învățăm pe copii să gândească, nu să reproducă ceva mecanic”, spune profesoara despre noul tip de examen. 

Crede că pentru elevii de-a VIII-a care vor să repete ceva anume lecțiile TeleȘcoala sunt o resursă foarte bună. „Unii copii au nevoie de mai mult sprijin, alții nu. Totuși, e important să se descurce și singuri. Dacă vrei, găsești o soluție să înveți.”

„Important este să nu se streseze prea tare” 

Și Maria Melente, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, crede că se poate îngrășa porcul în ajun: „Învățarea se poate face oricând, chiar și în ultimul moment, mai ales că subiectele din acest an sunt din nou modificate, așa încât să pună în valoare creativitatea copilului, experiența lui de lectură, și competența de argumentare. Nu se mai poate vorbi de tocit în cazul lor, ci de modul în care abordează subiectul respectiv pe loc”. 

Maria Melente este cunoscută drept profa de română de pe Instagram, unde le dă sfaturi elevilor și rezolvă pentru ei teste de antrenament. 

„Mă urmăresc acolo foarte mulți copii de clasa a VIII-a. Le răspund la întrebări, mai rezolv teste de antrenament. Copiii sunt foarte curioși și încearcă să învețe din cât mai multe surse, mai ales din mediul online, mai cu seamă că pandemia ne-a modelat felul de a preda și de a învăța”. 

Elevii află de la Maria Melente cum să rezolve teste de antrenament inclusiv de pe contul ei de Instagram 

Ce sfaturi le oferă profesoara de română elevilor care susțin anul acesta Evaluarea? 

În primul rând, să nu se streseze foarte tare. „În sensul că n-ar trebui să facă un capăt de lume din acest examen. Sigur că este important și esențial pentru intrarea la liceu, dar să fie conștienți de faptul că subiectele sunt de nivel mediu, iar dorința celor care fac aceste subiecte nu este să pice cât mai mulți elevi”, explică Maria Melente. Apoi, continuă ea, important este ca fiecare elev să se autoevalueze cu ajutorul testelor de antrenament, pentru a-și da seama unde are cele mai mai mari lacune. „Să pompeze informații chiar și-n ajun, acolo unde cred ei că sunt punctele lor slabe”. 

 

Foto principală: Shutterstock 

Școala9

Redacția

Redacția Școala9

CUVINTE-CHEIE

învățare evaluarea nationala examene elevi profesori mirela tanc florin stoica maria melente