- Pandemia a adâncit diferențele de acces la educație dintre elevii din mediul urban și elevii din mediul rural. Chiar dacă numărul de medii sub 5 obținute de elevii din mediul rural la Evaluarea Națională a scăzut de anul acesta față de anul trecut, trebuie să ținem cont de două fenomene îngrijorătoare, după cum a explicat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România, organizație care se ocupă de integrarea copiiilor din mediul rural în sistemul de învățământ:
-16.500 dintre elevii de clasa a VIII-a, adică 10% din total, n-au ajuns să se înscrie la examen din cauza mediilor neîncheiate sau a abandonului școlar;
-a crescut numărul de medii între 5 și 6, astfel că 58% dintre elevii din mediul rural au obținut până în media 6;
Potrivit ultimului raport al stării învățământului pentru anul școlar 2018-2019, 6% dintre elevii din mediul urban au abandonat studiile din clasa I și până în clasa a VIII-a, față de 19%, câți erau în situație de abandon din mediul rural.
Răzvan Murgu putea să fie încă unul dintre copiii din statistica care reflectă neputințele școlii românești în mediul rural. Băiatul însă a reușit să ia peste nota 9 la ambele probe de la Evaluarea Națională: 9.35 la Matematică și 9.40 la Română. Iar însumat cu media din anii V-VIII, media sa de admitere a fost de 9,49, suficient cât să-și asigure un loc la Colegiul Național „Grigore Moisil“ din Iași, unul dintre cele mai bune licee din oraș.
Pe lângă abilitățile sale și faptul că îi place să învețe, băiatul a primit ajutor din partea unei întregi comunități.
Directoarea școlii Liliana Lazăr organizează împreună cu ceilalți profesori, în fiecare an, ore remediale cu elevii care au nevoie de o pregătire suplimentară. Până anul acesta, când Ministerul Educației a adoptat programul de ore remediale, profesorii de la Școala „Iacob Negruzzi” din comuna Trifești au făcut aceste meditații cu copiii fără să fie plătiți.
La scurt timp după publicarea poveștii băiatului de 15 ani, Dan Zaharia, președinte Rotary Club din Iași (organizație caritabilă) a postat pe un grup de Facebook al Colegiului „Grigore Moisil“, unde Răzvan își dorea să intre, în care a întrebat dacă sunt profesori care ar putea să-l ajute gratuit pe Răzvan pentru Evaluarea Națională. Au răspuns apelului său doi profesori: Gabriel Mârșanu, profesor de Matematică, și Ana Maria Ghiban, profesor de Matematică. Ambii au făcut pregătire aproape zilnic cu Răzvan timp de aproape o lună.
În același timp, Dan Zaharia a contactat o companie telefonică pentru a-i instala o antenă pe acoperișul locuinței cu care să poată prinde un semnal mai bun la internetși o companie IT care i-a donat lui Răzvan un laptop și alte rechizite.