Repetenția unui elev din Gorj care n-a fost prezent la școala online, anulată în instanță

Repetenția unui elev din Gorj care n-a fost prezent la școala online, anulată în instanță

„Unitatea școlară a culpabilizat elevul pentru fapte ale părinților săi”, au motivat judecătorii hotărârea prin care au anulat cele trei corigențe ce au dus la declararea elevului de 11 ani repetent. Dacă a făcut Informatică, putea să intre la ore, se apără școala. Hotărârea instanței, una în premieră pentru justiție și pentru sistemul de învățământ, a venit după doi ani de procese și nu mai are niciun efect pentru băiatului care a repetat clasa și a trecut într-a șaptea acum. Cu o lună înainte să înceapă procesul, ministrul Educației Monica Anisie le recomanda profesorilor să nu mai lase elevi pe vară în timpul pandemiei. 

17.08.2022

de Simona Voicu

În vara anului 2020, la finalul primului an școlar marcat de pandemia de Covid-19, o familie a dat în judecată Școala „Alexandru Ștefulescu” din Târgu Jiu, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) și Ministerul Educației. Aceștia au reclamat că fiul lor în vârstă de 11 ani a fost lăsat repetent la finalul clasei a V-a, fiindu-i încălcat dreptul la educație. 

Părinții s-au plâns că băiatul lor nu a participat la cursurile online, pentru că nu avea cunoștințele necesare și, deși a cerut sprijin colegilor și profesorilor, nu a fost ajutat de nimeni. Mai mult, acuza și că fiul său este victima discriminării, fiind rom. 

Chiar în acele prime trei luni de pandemie, organizațiile din domeniul educației atrăgeau atenția că aproape un milion de elevi nu au avut acces la școala online că nu aveau device-uri, semnal sau cunoștințele necesare. 

tablete unele peste altele

Ministrul Educației, în 2020: „Profesorii să nu mai lase repetenți”

Monica Anisie, ministrul Educației la acea vreme, a făcut o recomandare fără precendent: elevii să nu mai fie lăsați corigenți și repetenți. Ironic, a făcut declarația la emisiunea „Din viața romilor” de la postul Național TV. 

Ministra se referea inclusiv la cei care nu aveau medii de trecere pe primul semestru. „Dacă există și posibilitatea ca pe primul semestru copilul să aibă o medie sub 5 – în această situație nu supunem copilul unui risc. Ci, din contră, venim în sprijinul lui. Și atunci îi dăm posibilitatea să dea o lucrare, să facă un proiect, să fie apreciat pentru activitatea online”, spunea Anisie în mai 2020.

„Adică se elimină media de pe primul semestru. Are toate șansele să-și încheie situația. De aceea am spus de la început că trebuie să-i liniștim pe copii, că putem încheia cu bine acest an”, a fost și mai explicită ministra Educației. 

Ignorând acest sfat, mii de copii au fost lăsați pe vară. Un număr chiar dublu de repetenți a  urmat și în anul școlar următor 2020-2021. Chiar triplu, în unele județe, cum este Iașul. 

Școala 9 a cerut tuturor inspectoratelor școlare să-i transmită numărul repetenților din anii școlari 2019-2020 și 2020-2021. Au răspuns 18 ISJ-uri, iar cel din Gorj nu este printre ele.

Doar în aceste județe aproape 13.000 de elevi au rămas repetenți în 2019-2020. Datele relevă că anii pandemiei au dus la pierderi serioase de învățare și a unui număr mare de elevi abandonați de sistem, lăsați repetenți sau corigenți. Asemeni băiatului din Gorj.

Avea corigențe pe primul semestru

Inițial, când a aflat că fiul i-a rămas repetent, tatăl a depus o contestație la Inspectoratul Școlar Gorj, însă i-a fost respinsă. Oficialii instituției i-au comunicat că școala, una de prestigiu de altfel, a procedat corect. Că profesorii i-au încheiat mediile în baza notelor avute în catalog până la suspendarea cursurilor. Și cum era corigent pe primul semestru la trei discipline - matematică, limba română și limba engleză - iar primele note obținute în al doilea semestru, până la închiderea școlilor, au fost tot mici, elevul a fost declarat repetent.

Degeaba s-a plâns părintele că ei și copilul lor nu s-au priceput să folosească aplicațiile online, pentru că nu au cunoștințe necesare, repetenția a rămas bătută în cuie. „Elevul nu a vrut să participe la cursurile online”, a fost concluzia școlii.

Tatăl s-a adresat instanțelor de judecată, prezentând judecătorilor capturi de ecran ale convorbirilor care atestau că băiatul a cerut ajutor colegilor și profesorilor, neprimind însă vreun suport. 

Repetenția, „evaluată” în instanță

Având în vedere că noul an școlar bătea la ușă, părinții au solicitat instanței suspendarea efectelor actului administrativ prin care s-a declarat repetenția până la soluționarea definitivă a procesului. Cererea lor nu a fost admisă. 

Astfel, la începutul anului școlar 2020-2021, elevul a fost înmatriculat tot în clasa a V-a. A repetat cursurile, la finalul anului școlar fiind declarat promovat. 

Procesul a continuat. Toate cele trei instituții date în judecată au cerut judecătorilor să mențină decizia prin care s-a declarat starea de repetenție a elevului, motivându-se că acesta și familia sa poartă întreaga vină. 

mainile unui copil pe caiet

Autoritățile dau vina pe elevul care „nu a dorit să participe la cursurile online”

Ministerul Educației a cerut instanței să fie scos din proces, pe motiv că „obligaţiile ministerului sunt generale, pentru tot sistemul de învăţământ preuniversitar şi nu special pentru reclamant, iar faptul că ministerul are atribuţii în procedura de finanțare a învățământului, nu atrage după sine naşterea unor raporturi juridice între minister şi reclamant”. Judecătorii au admis cererea, astfel că au rămas în proces doar ISJ Gorj și Școala „Ștefulescu”.  

Atât reprezentanții Inspectoratului Școlar, cât și cei ai unității școlare au respins acuzațiile familiei, susținând că au fost respectate legislația școlară și regulamentul intern al școlii. Că elevul a rămas repetent, deși profesorii „au depus toate eforturile că acesta să-şi corecteze situaţia şcolară”. Au dat vina pe familie: nu s-a interesat de situația elevului și nu s-a implicat în îmbunătățirea situației școlare.

„Elevul nu a dorit să participe la cursurile online și nu sunt reale argumentele acestuia că nu a avut posibilitatea tehnică și abilități pentru a participa la acest gen de cursuri, fapt infirmat de înscrisurile de la dosar”, au comunicat oficialii școlii instanței.

Cum s-a apărat școala: dacă a făcut Informatică și scrie pe Whatsapp, atunci poate să intre la ore

Faptul că elevul studiase Informatica și Tehnologia Informației și Comunicațiilor timp de un semestru și că știa să folosească aplicația Whatsapp, au fost, în opinia școlii, dovezile că ar fi putut participa și la cursurile online. Greșit, spun judecătorii. 

„Împrejurarea invocată de către unitatea școlară că elevul reclamant utiliza un telefon mobil pentru accesarea aplicației WhatsApp este neconcludentă în cauză, deoarece nu există identitate între platformele de învățare și aplicația amintită anterior, aceasta din urmă nefiind concepută pentru a putea susține un proces de învățare și evaluare, ci pentru a face comunicări scurte între participanții la o conversație”, au motivat judecătorii.  

„Unitatea școlară nu a făcut dovada că în semestrul I și în cele două luni de activitate în format fizic din semestrul II elevii au fost instruiți, în cadrul disciplinei «informatică și TIC», despre modul de utilizare a platformelor de învățare online.” - Motivarea judecătorilor

Tribunalul Gorj a dat câștig de cauză familiei și a admis în parte acțiunea, judecătorii dispunând anularea situației școlare la cele trei discipline la care elevul a fost declarat repetent și reevaluarea acestuia.

„Școala a culpabilizat elevul reclamant pentru fapte ale părinților săi” și ale profesorilor

Judecătorii au motivat că unitatea școlară nu a elaborat nicio regulă privitoare la identificarea elevilor aflați în situații speciale, care nu știu să folosească aplicațiile informatice, la modul de susținere a activității de învățare în cazul acestora, la procedura de informare a părinților cu privire la activitatea de învățare online în cazul unor astfel de copii. 

Instanța a mai subliniat că, deși a constatat că elevul de 11 ani nu a participat la activitatea online, școala a transferat în sarcina exclusivă a părinților activitatea de monitorizare a participării la cursurile școlare. Fără a identifica situația în care se află familia acestuia, dacă locuiește sau nu cu părinții, dacă părinții au cunoștință despre noua modalitate de desfășurare a cursurilor școlare. 

„Instanța nu poate reține ca fiind concludentă nici apărarea promovată de unitatea școlară în sensul că valorificarea activității online nu s-a putut face din cauza părinților elevului, care au fost dezinteresați de situația școlară a acestuia, nu au participat la ședințele cu părinții și nu au luat măsuri pentru îndreptarea situației școlare a elevului”, spune instanța. 

Procedând în acest fel, unitatea școlară a culpabilizat elevul reclamant pentru fapte ale părinților săi și pentru neîndeplinirea de către aceștia din urmă a obligațiilor ce le reveneau. Extras hotărâre Tribunalul Gorj

Hotărârea instanței a fost contestată atât de ISJ Gorj, cât și de unitatea școlară. Dosarul a ajuns la Curtea de Apel Craiova, care a dispus rejudecarea. Reîntors în Gorj, după rejudecare, judecătorii au dat același verdict: anularea situației școlare prin care elevul a fost declarat repetent. Când judecătorii Tribunalului Gorj i-au dat câștig de cauză pentru a doua oară, pe 11 februarie anul curent, când elevul era deja în clasa a VI-a.

Judecătorii au spus a treia oară că școala e vinovată

Inspectoratul Școlar și reprezentanții școlii au contestat din nou decizia Tribunalului. Ajuns pentru a doua oară pe rolul Curții de Apel Craiova, dosarul a fost soluționat definitiv pe 5 iulie. Instanța de apel a menținut hotărârea tribunalului, arătând că „imposibilitatea valorificării activităţii online nu s-a datorat reclamantului, ci unităţii şcolare pârâte”.

Contactați de ziar, reprezentanții Inspectoratului Școlar Gorj au declarat că se caută soluții după hotărârea instanței, pe care, aparent, nimeni nu știe cum să o pună în practică. Elevul a trecut deja în clasa a VII-a. Prin hotărârea judecătorească, s-au anulat definitiv cele trei corigențe, însă repetenția deja și-a produs efectele. 

Școala Alexandru Ștefulescu Târgu Jiu

Repetenția anulată, situația neschimbată: „Vedem ce va fi mai departe”

Contactați de ziar, reprezentanții Inspectoratului Școlar Gorj au declarat, inițial, că se caută soluții pentru aplicarea hotărârea instanței, care a produs confuzie. Și asta pentru că repetenția și-a produs efectele, chiar dacă acum a fost anulată de judecători. 

Reexaminarea elevului, așa cum au solicitat părinții inițial în fața instanței, nu mai este posibilă. De altfel, și instanța a subliniat în motivare că această cerere a rămas fără obiect, având în vedere că el a repetat clasa a V-a. 

„Mâine o comisie a Inspectoratului Școlar, alături de jurist, se va deplasa la Școala Gimnazială «Alexandru Ștefulescu» la o întâlnire cu conducerea unității de învățământ și cu avocatul elevului pentru a se găsi o soluție de punere în practică a sentinței. Elevul a repetat și promovat clasa a V-a, apoi a promovat și clasa a VI-a. Juridic nu știm ce se poate întâmpla”, a declarat, la începutul lunii august, inspectorul școlar Mircea Ionuț Catrina, purtător de cuvânt al ISJ Gorj.  

Ulterior, oficialul ISJ Gorj a transmis ziarului că unitatea de învățământ „a luat act” de decizia definitivă a instanței cu privire la anularea situației școlare a elevului din anul 2019-2020. 

„S-au anulat corigențele și repetenția, dar situația elevului rămâne neschimbată. Se va transmite adresă reprezentantului legal. Vedem ce va fi mai departe”, a precizat inspectorul Catrina pentru Libertatea.

Școala9

Redacția

Redacția Școala9

CUVINTE-CHEIE

repetentie, corigente, scoala online, elev gorj, targu jiu, ministerul educatie, scoala stefulescu

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile