În versiunea inițială a articolului, titlul era „Suedia renunță complet la tablete în școli”. Ne cerem scuze cititorilor noștri pentru această eroare. În prezent, există discuții în țara nordică cu privire la regândirea numărului de ore pe care îl vor petrece copiii lucrând de pe tablete și cât vor citi din cărți în format clasic.
Elevii suedezi vor trebui să se familiarizeze cu manualele în format fizic, anunța în luna mai ministra educației, Lotta Edholm.
58 de milioane de euro au fost alocate anul acesta pentru achiziția de noi cărți. Anul viitor, vor fi deblocate alte 44 de milioane de euro cu același scop. Fiecare elev trebuie să aibă câte un manual pentru fiecare materie.
Ministra Edholm a descris folosirea tabletelor în școli „un experiment” și s-a arătat deranjată de „atitudinea lipsită de spirit critic, care a privit cu nepăsare digitalizarea ca pe un lucru bun, indiferent de conținutul ei”. Oficialul a adăugat că manualele în format fizic au „avantaje pe care nicio tabletă nu le poate înlocui”, mai scrie publicația Brussels Signal. Vorbește despre situația din școlile suedeze și publicația franceză Le Monde care arată că în prezent nu există studii exacte cu numărul de ore pe care elevii îl petrec citind de pe tablete.
Performanțele la lectură ale elevilor suedezi au scăzut
Copiii suedezi se află pe locul trei în Uniunea Europeană în ceea ce privește înțelegerea lecturii, însă nivelul a scăzut. Potrivit clasamentului PIRLS (Progress in International Reading Literacy) al Asociației Internaționale pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale, publicat la începutul anului, procentul copiilor de 10 ani cu dificultăți de lectură a crescut de la 12% la 19% în cinci ani.
Suedia a lansat în 2017 Strategia națională de digitalizare a sistemului școlar, ca parte a unui efort mai amplu al cărui obiectiv general era ca țara să fie „cea mai bună din lume în ce privește utilizarea resurselor digitale”.
În decembrie 2022, Agenția Națională pentru Educație a redactat o nouă strategie națională de digitalizare pentru sistemul de învățământ, pentru perioada 2023-2027.
Folosirea tabletelor poate avea impact negativ asupra elevilor
Cercetări independente au arătat faptul că multitaskingul mediatic – adică folosirea dispozitivelor digitale în timpul lecțiilor fizice, din clasă – afectează atenția și memoria elevilor. Ca urmare, scad media notelor, performanțele la testări, înțelegerea lecturii și abilitatea de a lua notițe.
În plus, folosirea excesivă a tehnologiei are și un impact asupra sănătății generale a copiilor.
„Conform Raportului de sănătate publică (2023), doar 44% din preșcolari ating recomandarea zilnică de activitate fizică”, arată ziarul suedez Expressen.
Concluzia oficialităților de la Stockholm, bazată pe datele științifice și pe experiența de până acum, este că elevii își dezvoltă mai bine abilitățile de bază – de relaționare, atenția și concentrarea –, precum și capacitatea de a citit, a scrie și a număra, prin „activități analogice în medii analogice”.
Societatea suedeză de pediatrie a comparat digitalizarea copiilor cu a învăța să conduci o mașină înainte de a învăța să mergi pe jos sau pe bicicletă.
De asemenea, autoritățile susțin că copiii de sub 2 ani nu ar trebui expuși deloc la ecrane, în vreme ce ceilalți ar trebui să petreacă doar 1-2 ore pe zi pe telefoane și tablete.
Există și voce sceptice, care sunt de părere că interzicerea tabletelor în școli ar putea fi ineficientă, pentru că digitalizarea este foarte răspândită în afara mediului școlar.
În plus, experții admit că ar putea fi prematură evaluarea rezultatelor reducerii dependenței digitale, pentru că nu există niciun precedent în care o țară să fi luat astfel de măsuri și apoi să fi cercetat consecințele.