Trucuri de predare online, după modelul finlandez. Ore cu bătut din palme și dans după rezolvarea unei sarcini

Trucuri de predare online, după modelul finlandez. Ore cu bătut din palme și dans după rezolvarea unei sarcini

Specialiștii de la Edustudio Helsinki, un ONG care creează material didactic pentru România, pe modelul celui finlandez, au explicat pentru Școala 9 cum pot face profesorii orele mai antrenante. Finlanda a introdus pedagogia digitală în școli în urmă cu patru ani, așa că nu a avut probleme să se adapteze când a lovit pandemia. Înainte de asta, a avut grijă să tehnologizeze școlile și să-i pregătească pe profesori, proces început după anii ‘90. Cum nici în Finlanda schimbarea nu a venit peste noapte, mesajul specialiștilor de la Edustudio pentru profesorii din România este să-și facă planuri detaliate pentru orele online și să aibă răbdare cu sine.

12.11.2020

de Andreea Archip

Mai multe sfaturi pot primi profesorii la webinarul gratuit de astăzi, de la ora 16.00, dedicat pedagogiei digitale pentru ciclul primar. Înscrierea se poate face aici.  În cadrul întâlnirii, specialiștii vor prezenta și platforma de e-learning care conține jocuri și activități inspirate din educația finlandeză, adaptate curriculei naționale și omologate de Ministerul Educației din România.

„Cine consideră că a înțeles tot la ora de matematică, să bată din palme de 3 ori”

Raluca Cenan-Niemi, specialist în pedagogia finlandeză, a oferit pentru Școala 9 exemple concrete de cum pot profesorii să îi implice mai mult pe copii la ore și cum să împletească predarea cu jocul:

  • să aibă pregătite planuri multiple A, B, C și D;
  • să aibă pregătite mici surprize dar și o structură clară, cu rutine (de exemplu, când ora a mers bine, se ascultă o melodie preferată a copiilor și toți dansează, inclusiv cadrul didactic)
  • să-i implice pe copii cât de mult, să le ceară părerea, să îi ajute să își evalueze participarea, dar și învățarea: „cine consideră că a înțeles tot la ora de matematică, să bată din palme de 3 ori”; „Cine crede că mai are întrebări să ridice patru degete în aer”;
  • să alterneze activități de mișcare cu statul pe scaun: de exemplu, când copilul a răspuns la întrebări în caiet, primește un exercițiu fizic de făcut ( de exemplu, să sară ca mingea de 5 ori);
  • să profite de mediul înconjurător al copilului, acolo se găsesc surprinzător de multe „materiale didactice”: de exemplu, la matematică, se pot număra obiectele din casă: caută 1 pat, 2 scaune, 3 ferestre, etc., la dezvoltare personală, copilul își poate aranja lucrurile de pe birou/hainele din dulap/jucăriile; la comunicare, să găsească în jurul lui un obiect care începe cu L (lampă);
  • să-i laude pe copii, să le arate că le apreciază efortul.

Copil pe tableta

15 ani de pregătire pentru școala online

Finlanda s-a gândit la introducerea pedagogiei digitale în școli încă din 1990, când au devenit mai accesibile primele calculatoare. Și-au dat seama că e un proces lung, așa că l-au început din timp. „La sfârșitul anilor 1990, în Finlanda existau deja cărți sau resurse electronice sub formă de CD-Rom, despre care se credea că pot chiar înlocui profesorul. Mai mult, existau și medii online de învățare. În școli erau calculatoare, iar autoritățile investeau cât de cât în formarea profesorilor în ceea ce privea folosirea tehnologiei și a resurselor în scop didactic. Cu toate acestea, mai puțin de 20 la sută din profesori foloseau la clasă tehnologia existentă”, explică Raluca.

Au perseverat însă. 15 ani mai târziu, și-au dat seama că școlile sunt mai bine pregătite tehnologic pentru a îmbrățișa predarea cu resurse din online. „Din anul 2016, Curriculumul Național Finlandez prevede ca fiecare materie să includă și o componentă de pedagogie digitală. Unele municipalității au chiar cote stricte în ceea ce privește utilizarea pedagogiei digitale în procesul de predare-învățare”, explică Bianca Biro, una dintre fondatoarele Edustudio și profesor în Helsinki.

Pandemia nu i-a prins nepregătiți pe finlandezi. „Într-o primă etapă, profesorii au avut libertatea de a alege modul în care să predea și au încercat, prin prisma autonomiei lor pedagogice, diverse aplicații. Finlanda dispunea deja de suport digital (manuale) de înaltă calitate pentru toate formele de învățământ iar elevii aveau deja formate competențele de utilizare ale tehnologiei în învățare”, completează Bianca.

Foto: Bianca Biro, la una din orele de limba română din Helsinki

Sfat pentru profesori: „orice se învață”

În acest moment, multe dintre materialele de pe care învață elevii finlandezi au suport digital. Ba chiar există manuale, ca cel de la Științele Mediului, de pildă, care este doar în format digital, pe care profesorii și elevii îl accesează prin platforma școlii.

Raluca Cenan-Niemi a schițat și câteva sfaturi pentru profesorii care abia acum se deprind cu lucrul pe calculator:

orice se învață, cu răbdare și cu mai mult sau mai puțin efort
cereți ajutor de câte ori aveți nevoie, chiar și de la copii
cooperați cu colegii din școală, împărțiți între voi materialele create, e mai ușor pentru toată lumea
ce nu ați reușit azi, se poate face și mâine.

Edustudio Helsinki a semnat un parteneriat cu Editura Didactica Publishing House pentru dezvoltarea și publicarea unui program digital educațional adaptat programei școlare din România. Primele materiale digitale, Ghiozdanul din Pădure și Scrie cu Zmeișorii! au apărut deja pe piață.

Andreea Archip

editor coordonator

Cel mai mult pe lume îmi place să fiu reporter. Nu știam asta când am dat la Facultatea de Jurnalism la Iași, dar am avut fler. Până la Școala 9, în cei 18 ani de presă, am fost redactor-șef la „Opinia Studențească”, reporter la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și la Libertatea. Îmi place să fiu pe teren, să vorbesc cu oamenii, să filmez, să montez, să documentez, să scriu. 

CUVINTE-CHEIE

finlanda școală finlandeza școală online edustudio