Mai multe sfaturi pot primi profesorii la webinarul gratuit de astăzi, de la ora 16.00, dedicat pedagogiei digitale pentru ciclul primar. Înscrierea se poate face aici. În cadrul întâlnirii, specialiștii vor prezenta și platforma de e-learning care conține jocuri și activități inspirate din educația finlandeză, adaptate curriculei naționale și omologate de Ministerul Educației din România.
„Cine consideră că a înțeles tot la ora de matematică, să bată din palme de 3 ori”
Raluca Cenan-Niemi, specialist în pedagogia finlandeză, a oferit pentru Școala 9 exemple concrete de cum pot profesorii să îi implice mai mult pe copii la ore și cum să împletească predarea cu jocul:
- să aibă pregătite planuri multiple A, B, C și D;
- să aibă pregătite mici surprize dar și o structură clară, cu rutine (de exemplu, când ora a mers bine, se ascultă o melodie preferată a copiilor și toți dansează, inclusiv cadrul didactic)
- să-i implice pe copii cât de mult, să le ceară părerea, să îi ajute să își evalueze participarea, dar și învățarea: „cine consideră că a înțeles tot la ora de matematică, să bată din palme de 3 ori”; „Cine crede că mai are întrebări să ridice patru degete în aer”;
- să alterneze activități de mișcare cu statul pe scaun: de exemplu, când copilul a răspuns la întrebări în caiet, primește un exercițiu fizic de făcut ( de exemplu, să sară ca mingea de 5 ori);
- să profite de mediul înconjurător al copilului, acolo se găsesc surprinzător de multe „materiale didactice”: de exemplu, la matematică, se pot număra obiectele din casă: caută 1 pat, 2 scaune, 3 ferestre, etc., la dezvoltare personală, copilul își poate aranja lucrurile de pe birou/hainele din dulap/jucăriile; la comunicare, să găsească în jurul lui un obiect care începe cu L (lampă);
- să-i laude pe copii, să le arate că le apreciază efortul.
15 ani de pregătire pentru școala online
Finlanda s-a gândit la introducerea pedagogiei digitale în școli încă din 1990, când au devenit mai accesibile primele calculatoare. Și-au dat seama că e un proces lung, așa că l-au început din timp. „La sfârșitul anilor 1990, în Finlanda existau deja cărți sau resurse electronice sub formă de CD-Rom, despre care se credea că pot chiar înlocui profesorul. Mai mult, existau și medii online de învățare. În școli erau calculatoare, iar autoritățile investeau cât de cât în formarea profesorilor în ceea ce privea folosirea tehnologiei și a resurselor în scop didactic. Cu toate acestea, mai puțin de 20 la sută din profesori foloseau la clasă tehnologia existentă”, explică Raluca.
Au perseverat însă. 15 ani mai târziu, și-au dat seama că școlile sunt mai bine pregătite tehnologic pentru a îmbrățișa predarea cu resurse din online. „Din anul 2016, Curriculumul Național Finlandez prevede ca fiecare materie să includă și o componentă de pedagogie digitală. Unele municipalității au chiar cote stricte în ceea ce privește utilizarea pedagogiei digitale în procesul de predare-învățare”, explică Bianca Biro, una dintre fondatoarele Edustudio și profesor în Helsinki.
Pandemia nu i-a prins nepregătiți pe finlandezi. „Într-o primă etapă, profesorii au avut libertatea de a alege modul în care să predea și au încercat, prin prisma autonomiei lor pedagogice, diverse aplicații. Finlanda dispunea deja de suport digital (manuale) de înaltă calitate pentru toate formele de învățământ iar elevii aveau deja formate competențele de utilizare ale tehnologiei în învățare”, completează Bianca.