Reducerea performanțelor educaționale are legătură cu utilizarea excesivă a telefoanelor mobile, precizează UNESCO. De asemenea, agenția ONU pentru educație, știință și cultură mai spune că prea mult timp petrecut în fața ecranului are un impact și asupra stabilității mentale a copiilor.
Noile tehnologii trebuie să aibă „viziuni centrate pe om”
Raportul Unesco de anul acesta privind educația la nivel mondial îndeamnă conducerea instituțiilor de învățământ să nu neglijeze „dimensiunea socială” a educației, adică predarea față în față. De asemenea, același raport mai precizează că tehnologia și inteligența artificială trebuie să aibă „viziuni centrate pe om”, potrivit publicației britanice.
„Revoluția digitală deține un potențial incomensurabil, dar, așa cum au fost lansate avertismente cu privire la modul în care ar trebui reglementată în societate, o atenție similară trebuie acordată modului în care este utilizată în educație”, a declarat directorul general al UNESCO Audrey Azoulay pentru The Guardian.
Raportul arată că utilizarea excesivă sau în mod necorespunzător a tehnologiei distrage atenția, perturbă și are un impact negativ asupra învățării, scrie ziarul britanic.
Cercetările care spun că tehnologia e bună, finanțate de cei care vând produse de învățare online
Cu toate acestea, raportul expune și faptul că tehnologia deschide oportunități de învățare pentru milioane de oameni, însă acest beneficiu nu ajunge la toată lumea. Persoanele sărace sunt excluse, din cauza faptului că nu au dispozitivele necesare ori acces la internet.
Organizația mai arată faptul că sunt doar câteva cercetări care să demonstreze beneficiile utilizării tehnologiei în educație. Dovezile existente au fost finanțate de companii private din domeniul educației care încercau să vândă produse care includ învățarea online. Într-adevăr, prin mijloacele digitale s-a reușit continuarea educației, fără ca sistemul să fie paralizat, miliarde de elevi beneficiind de acest lucru la nivel global.
Totuși, sunt milioane de alți elevi din medii defavorizate care nu au avut acces la școala online, potrivit The Guardian.
Unele țări limitează sau interzic telefoanele în școli
În contextul în care organizațiile mondiale trag un semnal de alarmă și recomandă interzicerea telefoanelor inteligente în școli, unele state au luat deja măsuri în acest sens. Țările „își dau seama de importanța de a pune elevii pe primul loc”, spun cei de la Unesco, citați de ziarul britanic.
China a limitat utilizarea telefoanelor inteligente la 30% din totalul timpului de predare, iar elevii trebuie să ia pauze regulate de la telefoane, scrie The Guardian.
Un sfert din țări au interzis deja utilizarea smartphone-urilor în școli, estimează Unesco, printre care Franța din 2018 și Olanda are promisiuni pentru 2024.
„Telefoanele mobile sunt o sursă de perturbare”
„Elevii trebuie să fie capabili să se concentreze și trebuie să li se ofere posibilitatea de a studia bine. Cercetările științifice arată că telefoanele mobile sunt o sursă de perturbare. Trebuie să-i protejăm pe elevi împotriva acestui lucru”, declară ministrul educației din Olanda, citat de The Guardian.
Și în Marea Britanie s-a încercat interzicerea utilizării telefoanelor, dar sindicatele au motivat că școlile au aceste politici implementate deja. Practic, decizia rămâne la directorul fiecărei școli.
„Înțelegem pe deplin preocupările legitime legate de utilizarea telefoanelor mobile, inclusiv hărțuirea cibernetică, impactul timpului prelungit petrecut în fața ecranului asupra sănătății mintale și lipsa de reglementare a marilor companii de tehnologie. Adevărul este însă că utilizarea pe scară largă a telefoanelor inteligente este o problemă societală, iar problemele care rezultă din aceasta sunt mai susceptibile de a apărea în afara porților școlii”, spune secretarul Asociației de directorilor de școli și licee din Marea Britanie.
Potrivit noii legi a educației, elevilor români li se vor putea lua telefoanele mobile de către cadrele didactice și să le predea apoi unui adult. Se referă doar la elevii până în clasa a opta, nu și la liceeni. Schimbarea a provocat destul dezbateri în spațiul public, după cum a scris anterior Școala 9.