Un studiu realizat de Institutul Național de Sănătate Publică în 2017 spune că în România 9,5% dintre elevi și-au agresat colegii de școală și 17,9% dintre elevi au recunoscut că au fost agresați de colegi frecvent. Diferențele dintre cifre sunt cauzate fie de faptul că nu toți elevii au recunoscut că i-au agresat pe alții, fie pentru că nu toți elevii consideră aceleași comportamente ca fiind bullying.
Bullyingul este definit ca un comportament de excludere, de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Termenul nu are o traducere exactă în limba română. Bullyingul poate însemna și agresivitate fizică, dar cel mai frecvent se manifestă prin agresivitate psihologică și emoțională. Copilul este umilit în repetate rânduri de colegi, primește porecle răutăcioase și este exclus din grup. Bullyingul diferă în funcție de gen. În cazul fetelor, forma de bullying mai des întâlnită este cea emoțională, în timp ce la băieți este cea fizică.
Am documentat diferite fațete ale bullyingului, de la percepția agresorului – care nu crede că a greșit – la poveștile intime ale câtorva victime (aici și aici) – care nu cred că vor uita vreodată ce s-a întâmplat cu ele – și până la acțiunile de prevenire pe care le fac autoritățile în școli – care încearcă să stârnească empatie între elevi. Toate pentru a înțelege mai bine fenomenul și pentru a realiza de ce nu este doar o joacă.
Dacă ai exemple de cum a reușit o clasă, o școală sau o organizație să combată bullyingul, scrie-i autoarei seriei la elena.vaduva@decatorevista.ro.
*
Liliana Hadji este psiholog și consilier și a văzut trecând prin cabinetul său atât copiii care au devenit bully în clasa lor, cât și copiii care au devenit victimele colegilor. De-a lungul întâlnirilor ei cu un elev de care-și aduce cel mai bine aminte, Gruia (pentru a păstra identitatea copilului, numele a fost schimbat), Liliana a încercat să înțeleagă mai bine ce anume din interiorul unui copil îi declanșează atitudinea de bully față de colegii săi de clasă. Am extras din discuția cu ea despre elevul Gruia, dar nu numai, șase lecții despre cum putem înțelege mai bine ce anume îi determină pe copii să devină bully.
1. Agresivitatea unui bully poate ascunde de fapt un sistem de apărare care scapă de sub control. Liliana povestește că mulți dintre elevii pe care i-a avut în cabinet au invocat scuza că nu au făcut nimic altceva decât să se apere. Că celălalt coleg a fost primul care a pornit cearta sau, mai rău, bătaia. „Dacă am lovit un coleg, el e cel care a început. Și atunci agresez pentru că mă simt agresat și de fapt agresiunea mea este reacție la agresiunea respectivă”, spune Liliana că auzea foarte des.
2. Copiii care devin bully au un nivel scăzut de empatie. „Empatia este să pot să înțeleg cât de tare te doare, să simt ca și cum m-ar durea pe mine. Dar pentru că eu sunt, poate, mai supraviețuitor decât tine, pentru că am praguri de sensibilitate mult mai înalte, pe mine nu mă pot sensibiliza prea multe lucruri în viața asta. Și atunci dacă cineva m-a numit «răule», nu-mi pasă. Și atunci nu pot să empatizez ce impact are asupra ta când îți spun eu «răule», pentru că e ca și cum pe mine nu mă afectează că-mi spui «răule». Pe tine de ce ar trebui să te afecteze?”, spune Liliana. Să trezești empatia în copii nu este cel mai ușor lucru de realizat, mai ales dacă ea deja există în cantități mici. Până la 10 ani, copiii încă se raportează foarte mult la concret, așa că nu se opresc înainte să comenteze lucrurile care nu le plac. Chiar dacă ele sunt legate de penarul unui coleg sau de stilul vestimentar al altuia.