Copiii care împlinesc 6 ani până la 31 august 2021 este de recomandat să fie înscriși la clasa pregătitoare. Există un chestionar standard după care se ghidează educatorul copiilor. Se face o caracterizare acestora.
Se urmărește dacă un copil are prerechizitele necesare unui parcurs școlar. Dacă este apt pentru școlaritate și pregătit pentru adaptare în mediul școlar, înseamnă că copilul a îndeplinit achizițiile minimale pe partea socio-afectivă, cognitivă, verbală și motrică.
Dar ce înseamnă acest lucru? Nu se urmărește să se trimită olimpici la clasa pregătitoare, dar copii pregătiți în parametri normali, da. Indiferent că părintele alege o școală de stat sau una particulară, o temelie de competențe și achiziții trebuie să le aibă deja însușite copilul. E important ca niște achiziții de bază să existe și anume: să știe cifrele până la 10, să recunoască de pe un suport vizual literele alfabetului scrise cu majuscule de tipar, să știe anotimpurile și elementele specifice acestora, culorile, formele geometrice.
Nu toți copiii au același ritm. Nu toți reușesc să dețină un minim de informații esențiale în același timp. Unii vor ajunge mai repede la achiziționarea lor, chiar pe la jumătatea grupei mari. Alții, la finalul acesteia.
Părinții ar trebui să fie atenți la capacitatea lui de concentrare, de atenție, de voință. Ar trebui să urmărească îndeaproape ultimul an al acestuia în grădiniță și să se sfătuiască cu profesorul de la grupă. Ar trebui să pună toate întrebările legate de dezvoltarea socială și emoțională a copilului, așa cum o văd ei.
Ce prevede legea legat de competențele preșcolarilor la finalul grupei mari
Se urmărește pe întreg parcursul copilului la grădiniță o abordare holistică. Finalitățile educației timpurii vizează cele cinci domenii ale dezvoltării copilului: dezvoltarea fizică, dezvoltarea emoțională, dezvoltarea limbajului, a comunicării și premisele scrierii și ale citirii, dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii, capacități și atitudini de învățare.
În cadrul domeniului care cuprinde formarea de deprinderi și practici privind dezvoltarea fizică, copiii ar trebui să aibă:
- abilități de motricitate grosieră (rostogolirea, aruncatul, prinsul, mersul, cățăratul),
- abilități de motricitate fină (folosirea instrumentele de pictat/scris, tăierea, mototolirea, lipirea),
- abilități senzorio-motorii (folosirea mirosului, auzului, gustului).
Ce ține de domeniul dezvoltării socio-emoționale, copiii ar trebui să aibă capacitatea să întrețină și să mențină interacțiuni cu cei de vârsta lui și cu adulții. La fel, e nevoie ca profesorii să fie atenți la modul cum se raportează cei mici la mediu, la ceilalți și la propria persoană.
Ca atitudini de învățare se vizează modul și interesul copilului față de activități, se observă curiozitatea și persistența, voința, inițiativa și creativitatea copilului. El formulează întrebări, caută noi și noi informații legate de zona de interes, alege activități în concordanță cu dorințele sale de moment, inițiază jocuri, realizează sarcinile de lucru și se concentrează minim 20 de minute, își exprimă gândurile prin desen, muzică, pictură.
Domeniul limbajului, a comunicării și premisele citirii și scrierii vizează toate aspectele vocabularului, sintaxei, dar și înțelegerii semnificației. Cuprinde și abilități de ascultare, de comunicare verbală și nonverbală și preachizițiile pentru scris-citit.
Copiii trebuie să asculte povești cu atenție, să participe activ la discuțiile de grup, să inițieze conversații cu copiii de vârsta lui, dar și cu adulții, să-și exprime idei, să utilizeze în vorbire acordul de gen și persoană, să folosească corect adverbul de timp (azi, mâine, ieri), să recunoască litere mari de tipar, să despartă în silabe cuvinte, să formuleze rime, să identifice sunetul inițial și final dintr-un cuvânt.
Dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii vizează abilitățile de a înțelege relațiile dintre obiecte, fenomene, evenimente, abilități de gândire logică și rezolvare de probleme, cunoștințe elementare de matematică și cele referitoare la lume și mediul înconjurător. Copiii la finalul grupei mari ar trebui să numere cu ușurință până la 20, să efectueze operații de adunare și scădere cu o unitate, să măsoare, să observe în mediul înconjurător forme, să sorteze obiectele după diferite criterii de formă, mărime, grosime, culoare.
Ce te învață o serbare
Sunt lucruri care trebuie dezvoltate cu educatorul la clasă și pe care părinții ar trebui să le identifice la o privire atentă. Un studiu britanic a arătat că în timpul perioadei de urgență, când școlile au fost închise, copiii mici au pierdut abilități de bază, au uitat practic și să folosească furculița și cuțitul.
Grădinița online i-a ajutat pe cei mici să rămână în contact cu educatoarea lor, e clar că învățământul față în față are beneficii însutite la copiii de grădiniță. Țările nordice au închis școlile în pandemie, dar niciodată grădinițele, de exemplu. O serbare școlară, de pildă, le oferă copiilor, o pregătire complexă.
Și, din fericire, în luna iunie din acest an serbările au putut să aibă loc diferit de cele de anul trecut, în fața unui calculator. Și eu am dat împreună cu preșcolarii mei ultima serbare. Au încheiat o etapă din viața lor ca să înceapă una nouă, școala. Timp de patru ani au lucrat în laboratoarele magice din grădiniță, iar acum, odată cu împlinirea vârstei de șase ani, își iau ghiozdanul și penarul, se desprind de mâna educatoarei și apucă mâna învățătoarei.
Indiferent ce vârstă avem, purtăm în suflet un loc special numit „copilărie”. Sabina, zâna poveștilor, a introdus, plină de eleganță, toți invitații în universul prințeselor și a prinților, a piticilor și a Albei ca Zăpada, a furnicilor și a greierilor, a caprei și a iezilor cunoscuți din povestirile lui Creangă. Și cum dansul este limbajul universal al prieteniei, au încântat și cu mici coregrafii pe două piese muzicale specifice vârstei lor.
„În lumea copiilor nu a fost timp de stat, căci fiecare avea sarcini de făcut. În fiecare zi, zânele îi învăța pe licurici să lumineze, pe furnici să muncească, pe albine să exploreze. Azi așa, mâine așa, patru ani au trecut, iar camera devenise neîncăpătoare. Poate unii dintre voi v-ați mai împiedicat, iar noi, educatoarele voastre, am încercat mereu să vă ridicăm și să vă arătăm drumul drept. Azi, la final de grădiniță, v-am privit mândre pe toți!”
E parte din discursul pe care cu voce tremurândă l-am citit în ultima zi. Din toamnă, voi redescoperi lumea cu alți copii.