Lecții de arhitectură și construcții pentru copiii din medii defavorizate: „La noi, așezările sunt încă departe de cum ar trebui să fie”

Lecții de arhitectură și construcții pentru copiii din medii defavorizate: „La noi, așezările sunt încă departe de cum ar trebui să fie”

Copii din opt județe au învățat noțiuni practice de arhitectură, de la structura solului, la ce adâncimi se duc rădăcinile plantelor și de ce sunt atât de importante fundațiile. Arhitectul și co-fondatorul asociației eematico, Ion Neculai, a povestit pentru Școala 9 ce a însemnat să ducă Kitul de Arhitectură în diferite comunități.

18.12.2022

de Adelina Mărăcine

Arhitecți, psihologi, ingineri, filologi, designeri și oameni de comunicare și marketing de la Asociația eematico și-au pus laolaltă cunoștințele ca să creeze Kitul de Arhitectură, un pachet educațional de 7 lecții, dedicat elevilor de școală primară și gimnaziu. Era chiar în timpul pandemiei. 

„A fost o perioadă de cumpănă și pentru noi. Din 16 oameni, am rămas vreo 5, pentru că a trebuit să oprim complet orice fel de activitate pe care o făceam. Dar am reușit să rămânem pe picioare venind cu acțiuni și idei noi”, povestește, într-un interviu pentru Școala 9, Ion Neculai, arhitect și co-fondator al asociației, care ne-a primit la sediul sediul lor din București, de pe Splaiul Unirii. 

Așa că au făcut lecții pe baza unor kituri de jucării educaționale de asamblat, activități pe calculator și tutoriale video, „care să îi ajute să înțeleagă câteva din provocările pe care le are de rezolvat un arhitect în viața profesională”. 

Ideea unei jucării educaționale exista însă de mai multă vreme, așa că echipa a gândit și creat, de altfel, 11 kituri de jucării educaționale care ating mai multe domenii, unul fiind cel despre arhitectură. Celelalte kituri sunt legate de corpul uman, știința sunetelor, știința sustenabilității, știința apelor, știința zborului ș.a. 

Învățare prin joacă

Fiindcă și-a dorit ca jucăriile educaționale să ajungă la toți copiii, în special la cei din medii defavorizate, echipa a fondat și un ONG. Kiturile pot fi găsite însă și pe site-ul asociației. Pentru părinții care-și doresc să cumpere un astfel de kit, el costă 160 de lei. 

„Ne doream ca acest tip de învățare, prin joacă, să poată ajunge la toți copiii. E clar că necesită resurse și nu toată lumea poate plăti pentru asta. După ce am reușit să ne dezvoltăm și să creștem organic, ne-a fost mai ușor să găsim și finanțări pentru a duce acest tip de activități în comunități defavorizate”, explică Neculai.  

Fiecare lecție se învârte în jurul unei profesii din acest domeniu. „Am alocat câte o lecție pentru: urbanist, arhitect, inginerul geotehnician, inginerul de structuri, inginerul de instalație, design-ul interior și pentru peisagistică. Sunt noțiuni de bază, nu extrem de complicate, pe care le pot înțelege toți copii”. 

După ce au câștigat un proiect de finanțare al organizației Ordinului Arhitecților din România, provocarea a fost să găsească o modalitate prin care să ajungă practic în școli. 

Cea mai bună soluție găsită a fost să implice cadrele didactice în procesul de învățare: „În loc să mergem noi, fizic, în aceste comunități, ne-am gândit că mai eficient este să-i pregătim pe profesori pentru ca ei să livreze mai departe elevilor”. 

Kiturile sunt refolosibile, explică Ion Neculai. Ele sunt create în mare parte din lemn, așadar ele se pot asambla și dezasambla. Kitul e prevăzut și cu piese de rezervă, în caz că se pierd sau se rup. Astfel, pot fi păstrate cu succes în școli și refolosite de elevii din generațiile de pe urmă. „Cresc rezultatele, crește impactul”. 

Cum au găsit clasele

După un anunț pe care l-au făcut pe Facebook, au început să curgă cererile pentru kituri. „Le-am zis cadrelor didactice: materialul e gratis, dar atenție!, va trebui învățat și implementat. N-a fost un factor de descurajare, din fericire. Cine spune, iată, că profesorii din sistemul de învățământ public nu sunt deschiși la a învăța lucruri noi?”, povestește co-fondatorul eematico. 

Între timp, Fancourier i-a ajutat cu transportul materialelor de construit. Așa au ajuns să ofere mai multe seturi de kituri decât prevăzuseră. „Practic, de cursul nostru au beneficiat până acum 216 copii din 11 clase din ciclul primar și gimnazial, din localități aflate în opt județe (București, Dâmbovița, Alba, Iași, Brăila, Argeș, Teleorman, Călărași)”, adaugă Ion Neculai. 

„Scopul nu e să-i facem arhitecți”

Prin proiectul lor, explică Ion Neculai, scopul nu este ca cei mici să devină arhitecți. Dar ei pot dobândi „o imagine mai clară și durabilă privind lumea construcțiilor”. Vor descoperi un set de noțiuni care să construiască în ei baze sănătoase pentru explorări și descoperiri ulterioare în domeniul arhitecturii și înțelegerii mediului construit”, este explicat și pe site-ul asociației.  

„Fie că vor dori sau nu să devină arhitecți, întelegerea nevoilor și cerințelor unui mediu construit echilibrat și sustenabil sunt esențiale pentru viitorul lor, într-o lume în care mediul construit devine din ce în ce mai important”. 

În plus, explică arhitectul, învățarea experiențială, bazată pe joacă, este foarte importantă în dezvoltarea copiilor, iar copiii rețin mai ușor informațiile. De asemenea, beneficiarii secundari ai proiectului sunt profesorii care au fost pregătiți să susțină activitățile din cadrul cursului și care își vor extinde, la rândul lor, competențele. 

Ce învață la curs 

Toți elevii au nevoie de cunoștințe generale despre arhitectură, fie că trăiesc la oraș sau la sat, crede specialistul. La lecția despre inginerul geotehnician, copiii vor descoperi, de pildă, de ce este important să construiești fundații sănătoase pentru orice dorești să clădești, despre structura solului, ce se află sub pământ și cum influențează asta construirea unei case, la ce adâncimi se duc rădăcinile plantelor ș.a. 

„Copiii învață mai mult decât atât, de fapt, dobândesc abilități pentru viață, adaptate vremurilor în care trăim”, subliniază Neculai. 

Își dezvoltă abilitățile de a lua decizii, continuă arhitectul, de a planifica, de a colabora și comunica cu ceilalți, de a fi creativ, dar și de a folosi responsabil tehnologia umană și a avea încredere în forțele proprii.  

„Vrem să le oferim copiilor cât mai multe perspective, lucruri interesante pe care nu le învață, de obicei, la școală, să plantăm o sămânță a cunoașterii, a curiozității și, de ce nu, a pasiunii pentru mediul înconjurător. Poate una din semințele astea o să-i ajute, în viitor, să ia o decizie mai potrivită pentru ei.” - 

Ion Neculai, cofondator eematico și arhitect 

„Când mă refer la oraș, mă refer la un substitut pentru mediul construit, pentru urbe, cetate, așadar conceptul acoperă și satele”, ne explică arhitectul. „Și ele sunt sau ar trebui construite după planuri generale, după niște reguli ca să poată să funcționeze. Din păcate, realitatea este că, la noi, așezările sunt încă departe de cum ar trebui să fie”. 

De la medicină la arhitectură 

Ion Neculai a fost întotdeauna aproape de arhitectură, asta pentru că tatăl lui este tot arhitect, după cum povestește. A ajuns să-i calce pe urmă după ce, inițial, s-a înscris la medicină și a mers un semestru la cursuri. 

„Mi-am dat seama, ulterior, că ceva nu se leagă, că nu e pentru mine. Cred că m-a descurajat și lungul drum pe care îl parcurg studenții până la a ajunge specialiști. Apoi, am dat la Arhitectură. Este un domeniu care continuă să mă fascineze, care îmi place extraordinar de mult”, spune el. 

A urmat drumul antreprenoriatului și cel al organizațiilor non-profit după ce a fost și asistent universitar vreme de șase ani. „Interesul meu pentru educație s-a format acolo. Am înțeles însă că impactul în educație trebuie să se întâmple mai devreme, când ești mai flexibil în procesul de învățare, mai deschis”, explică arhitectul. 

Așa a ales să-și folosească cunoștințele pentru a ajunge, cu proiectele echipei sale, la elevii de școală primară și gimnaziu: acolo unde e cea mai mare nevoie, după cum subliniază.

„Eu am avut parte de o educație foarte deschisă către zona asta de a experimenta, de a încerca, de a construi, de a avea posibilități, de a încerca chestii. Și am găsit că e ceva valoros, pentru că mi-am dat seama că foarte multe lucruri pe care le-am făcut în copilărie m-au ajutat să iau decizii bune pentru mai târziu”, mai spune arhitectul. 

„Am vrea să acoperim, prin kiturile noastre de învățare, cât mai multe domenii, aceasta este ambiția noastră, a echipei. Să le povestim copiilor câte puțin din fiecare. Pentru a le lărgi orizonturile și pentru ca ei să poată face alegeri în cunoștință de cauză, ulterior, în viață.” Ion Neculai, co-fondator eematico și arhitect 

„În Finlanda, poate că nu e nevoie de o organizație ca a noastră”

În plus, un lucru important în dezvoltarea armonioasă a copiilor, crede arhitectul, este cultivarea creativității din primii ani de viață. 

„Un lucru care mi se pare extraordinar de important este faptul că cei mici au o creativitate înnăscută și o imaginație bogată, și cred că e foarte important ca acest lucru să fie cultivat. Și fix așa se cultivă, dându-le curaj să încerce chestii. Să le menținem curiozitatea, să învețe prin joacă. Ulterior, ei vor deveni un avantaj pentru societate. Sigur că școala are rolul ei în acest sens, dar, la nivelul actual, are nevoie de îmbunătățiri.”

„În Finlanda, de pildă, poate că nu e nevoie de o organizație ca a noastră. Pentru că sistemul lor de învățământ include astfel de cursuri și activități, ei și-au făcut foarte bine treaba în acest sens. În România este nevoie, de aceea existăm noi. Să le completăm copiilor experiența din școală. Și vrem să ajungem la cât mai mulți”, conchide co-fondatorul asociației. 

Asociația eematico a fost premiată anul acesta la Gala Societății Civile, la categoria Educație, Învățământ, Cercetare pentru Kitul de Arhitectură, un proiect sprijinit de Ordinul Arhitecților din România, prin care echipa oferă copiilor din medii defavorizate o experiență de învățare nouă. 

FOTO: eematico 

Adelina Mărăcine

reporter

Adelina Mărăcine lucrează în presă din 2017. După ce a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității din București, a devenit redactor la „Adevărul” și, ulterior, reporter al ediției „Weekend Adevărul”. S-a alăturat echipei „Libertatea” în vara anului 2021 și poate fi găsită la adelina.maracine@ringier.ro.

CUVINTE-CHEIE