Elevii români vor avea la clasă table inteligente, în urma unei alocări de 360 de milioane de euro din PNRR. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că tablele inteligente care urmează să fie instalate în școli sunt ușor de utilizat chiar și de cadrele didactice care nu sunt foarte familiarizate cu noile tehnologii.
Practic, profesorii vor putea scrie pe noile table la fel cum o fac pe cele clasice. Diferența este că, instant, toate informațiile ar putea fi transferate pe telefoane, tablete, laptopuri și alte dispozitive pe care le folosesc elevii în procesul de învățare, a mai adăugat ministrul Cîmpeanu.
Însă, arată un studiu, o tablă inteligentă folosită de un profesor neinstruit să utilizeze aplicațiile acestora nu schimbă nimic în ceea ce privește performanțele elevilor. Singurul avantaj este că nu se mai folosește creta.
Folosite în mod tradițional, tablele smart nu ne fac mai „smart”
Sunt și cercetări care arată că tablele smart nu ar aduce prea multe îmbunătățiri în procesul educațional în general, însă nu a fost luat în calcul un criteriu foarte important. Doi specialiști în educație din cadrul Universității Durham din Marea Britanie, Artemis Kyriakou și Steve Higgins, au făcut un studiu cu privire la impactul pe care îl au tablele inteligente în privința predării și învățării în școli, punând cap la cap mai multe date ale unor cercetări.
Concluzia la care au ajuns este că tablele inteligente nu au ridicat nivelul de performanță al elevilor. Studiile analizate nu au ținut însă cont și de modul în care au fost folosite acestea, dacă au fost utilizate la potențialul lor maxim, dacă, într-adevăr, profesorii și elevii au explorat numeroasele aplicații pe care le oferă această nouă tehnologie.
Rezultatul studiului lor nu înseamnă că tabletele inteligente nu au impact asupra calității lecțiilor predate, însă pot exista diferențe considerabile de la o materie la alta, au mai menționat cercetătorii.
Folosirea aplicațiilor contează
Pe de altă parte, o cercetare efectuată de o echipă de la Universitatea din Botswana și publicată în 2020, care s-a axat mai mult pe percepția elevilor arată un rezultat pozitiv în ceea ce privește influența tablelor interactive și a tehnologiei în general în școală.
În cadrul acestei cercetări au fost studiate 17 clase din ani diferiți, iar în timpul orelor elevii au fost încurajați să colaboreze între ei pentru a interacționa cu aplicațiile tablelor interactive în timpul cursurilor de predare. De asemenea, foarte important de precizat este că unii profesori care nu erau familiarizați decât cu lucrurile de bază ale tablelor au fost instruiți să folosească și aplicațiile mai complexe.
În timpul orelor au fost folosite numeroase aplicații ale tablelor, iar la cele mai multe a fost nevoie ca elevii să colaboreze între ei. În 65% dintre lecții, tablele inteligente au fost folosite pentru a oferi diverse abordări ale materiei predate. Elevii au fost încurajați ca, folosindu-se de tehnologie, să calculeze, să facă proiecte în grup sau să caute informații și date care să le fie folositoare la crearea unor grafice.
Autorii studiului au observat că în timpul acestor ore, atunci când au folosit tablele interactive și au văzut rezultatele muncii lor, elevii au devenit mult mai încrezători în ei. De asemenea, după ce au văzut reprezentări grafice și imagini pe tablă a ceea ce au citit înainte, au spus că au putut înțelege mult mai bine materia.
Acolo unde profesorii nu s-au implicat nu s-a schimbat nimic
Elevii au mai spus și că tablele inteligente le-au creat oportunitatea de a fi mai atenți în timpul orelor decât în mod normal, atunci când această tehnologie nu era folosită.
„E atât de încântător să apeși pe ecran și să apară informația. Chiar și atunci când vrei să desenezi un tabel trebui doar să apeși pe ecran și apare. Cei mai mulți dintre noi vrem să mergem să lucrăm la tablă. Dacă toți copiii ar utiliza aceste table ar înțelege mult mai bine.” - elev
În cinci clase nu s-a observat niciun impact pozitiv asupra elevilor. Este vorba despre acele clase în care profesorii au folosit tablele smart în mod tradițional, doar pentru scris, iar elevii nu au fost încurajați să interacționeze în niciun fel cu tehnologia.
Cercetătorii au concluzionat că profesorii care au predat la aceste clase nu au participat la trainingurile de pregătire în care s-a explicat complexitatea tablelor inteligente și cum pot fi ele folosite pentru ca lecțiile predate să fie mult mai interactive.
Un procent de 72% din elevii care au participat la studiu au spus că tablele smart i-au ajutat să-și îmbunătățească performanțele de învățare, că au înțeles mult mai bine ce li s-a predat și au putut să-și aducă aminte mai ușor.