Prin proiectele Expert Forum, think-tank pe politici publice, Septimius Pârvu, un activist civic de 33 de ani, îndeamnă oamenii să fie cetățeni activi tot timpul, nu doar la alegeri (dar oricine alege să fie observator îl face fericit). Să caute surse de finanțare pe cont propriu, să le monitorizeze pe cele ale instituțiilor locale. Îi îndeamnă pe tineri să viziteze primării, instanțe sau muzee, pe profesori să nască dezbateri sau să fie punți între administrațiile locale și elevi.
Școala
Programul Expert Forum Școala pentru democrație a pornit în 2012 dintr-o frustrare personală cumva. Eram supărat pe modul în care nici în școală nici acasă nu învățăm chestii simple precum ce înseamnă să fii cetățean la urma urmei. Ce înseamnă să votezi, ce înseamnă să îți pese de locul în care trăiești, ce înseamnă să-ți pese de ceilalți și de legăturile tale cu ei, de comunitatea ta.
N-am început cu profesori, ci cu tinerii. Am zis să-i luăm pe cei care încearcă să facă o schimbare, oricât de mică, în comunitatea lor. Pe noi ne interesează să știm dacă s-a schimbat scara blocului și că oamenilor a început să le pese de grădina din spatele blocului, mi se pare că dacă vrei să schimbi ceva, nu poți să începi să schimbi legi. Eu cred că lucrurile mari sunt făcute din lucruri mici și cu astea trebuie să începi, de fapt.
Am spus apoi să încercăm și cu profesorii, pentru că impactul poate fi mult mai mare. Dăm call național, s-a întâmplat ca oameni faini din locuri în care nu e agitație foarte mare să se înscrie. Cerem candidaților să ne spună în două pagini despre ce ar schimba concret. Poate fac o trecere de pietoni sau o mică campanie de advocacy la școala primară. Pentru noi, asta arată că ceva trebuie să se întâmple. Am început cu profesori din sfera educației civice, dar ne-am dat seama că să crești ca cetățean nu înseamnă doar educație civică. Am avut și profi de română sau biologie, care erau implicați în comunitățile lor. Mai ales în locurile mici, profesorul este un mic sau mare lider, rămâne persoana care poate să modeleze lucrurile care se întâmplă în comunitate și vrem să investim în zona asta. Am ajuns la 15 candidați pe loc, deci există un interes.
Cu ce-i ajută pe profesori și elevi Școala pentru Democrație
Avem o săptămână în care folosim educația nonformală ca mijloc prin care să creștem interesul față de cetățenia activă. Primele două-trei zile sunt dedicate metodelor, ce e nonformalul, cum putem folosi metodele și la română și la dirigenție. Apoi vrem să transmitem ce facem la Expert Forum: bună guvernare, transmitem cât mai mult din ce producem în policy briefurile noastre, ce încercăm în dialog cu Guvernul. Se implică toți colegii, avem și sesiuni despre justiție, fake news, bani publici. Mai avem o sesiune despre scriere de proiecte, în care îi ajutăm să-și structureze gândurile, cum pot găsi bani pentru ideile lor, avem și mici granturi dar îi încurajăm să găsească resurse locale, sau îi implicăm în alte proiecte de-ale noastre. Lucrăm și cu One World Romania, aducem filme pe care le folosim ca să pornim dezbateri. Unul dintre cele mai cerute a fost A goat for a vote.
Vrem să mișcăm un pic lucrurile la nivel local, facem și vânători arhitecturale ca să înveți despre orașul în care trăiești. Am mai făcut cafenele publice sau teatru labirint, metodă mai sofisticată.
Îi încurajăm pe participanți să implice în toate activitățile lor și administrația locală, pentru că de multe ori nu există contactul ăsta între tineri și primari. Câteodată nu faci o schimbare, dar creezi dezbateri, iar ideea de a crea discuții despre o temă mi se pare foarte importantă. Am avut una în Zimnicea despre Belene, centrala nucleară pe care vor s-o construiască bulgarii, dar e cu risc, cutremure, probleme. Lumea nu prea știa. Încercăm în tot ce facem să avem o legătură. Am făcut și simulări de vot (și vor mai urma), pornind de la discuții despre importanța votului, nu despre proceduri.
Nu e fizică cuantică să te duci să votezi, dar de unde te informezi? Știi ce e Parlamentul European? Înțelegi că trimiți un om care câștigă 10.000-15.000 de euro pe lună și poate votează împotriva intereselor României? Cum afli care-s ăia buni? Cum îți formezi o părere bazată pe niște argumente?
Noi ne orientăm pe liceu, poate și clasele VII-VIII. Încercăm să le combinăm și cu observarea. Acredităm ca observatori la alegeri doar pe cei peste 18 ani, dar lucrăm în ideea că vor fi alegeri și la anul, pregătim oameni pe termen lung, deși de multe ori ți se pare că nu ai realizat nimic, pentru că impactul nu este imediat. Împingem ideea că poate vrei să-ți dedici o zi din viață ca să afli ce înseamnă procesul de vot, ce se întâmplă în secția de votare. Sunt și mituri cum că se fură. Dar du-te și vezi cu ochii tăi, ajută-ne să ne asigurăm că poate în secțiile în care mergi tu nu se întâmplă nimic. Încercăm să ducem discuția spre ce se întâmplă în jurul votului. Încercăm să-i facem să înțeleagă de ce e important să voteze, dar și ce se întâmplă după. De multe ori zici „gata, am votat”. Poate nu-ți place parlamentarul tău, scrie-i o scrisoare. Ai dreptul să te duci într-o audiență, du-te la cabinetul parlamentar. Îmi dau seama că de multe ori nici noi nu facem chestiile astea, dar încercăm să arătăm ce se întâmplă în patru ani.
La ce suntem atenți înainte de alegeri
Pe mine, personal mă deranjează că sunt liste închise, votezi partidul, nu omul, dar cred că este important să vedem în primul rând care sunt șansele fiecăruia și cam cine ar intra din partidul respectiv. Încep să-i iau la mână. Dacă te uiți pe capul de afiș al fiecărui partid, e adevărat că de multe ori, prima persoană, locomotiva, se retrage. Nu mă aștept ca toate capetele de listă să rămână. Mă uit să văd ce a făcut, ce a zis. Toți avem preferințe, stânga, dreapta, deși nu știu dacă la 18 ani conștientizezi, dar știi un pic: vrei mai multă proprietate, mai puțină, îți place cu bunuri la comun, mai multă democrație. Cred că avem mitul ăsta, că trebuie să votăm partidul perfect. Well, nu există.
Dar hai să vedem care e proporția de oameni pe care putem să-i votăm de pe lista aia și să fie cât mai apropiați de ce-am vrea noi sau de ce credem c-ar trebui să facă acolo. Nu cred c-ar trebui să pornim de la scuza că mie nu-mi place nimeni. Trebuie să scoatem ceva bun din ce există.
M-aș uita la oamenii care au fost un dezastru în mandatele trecute. Ăsta e un indicator bun, dacă vezi că cineva s-a dus X mandate și nu vorbește engleza. Ce faci tu la Bruxelles? Nu înțelegi cum funcționează instituțiile statului, nu înțelegi UE. Cred că toți vrem democrație, să fie bine, dar cred că trebuie să ne asumăm. Știu, e greu să zici cuiva asta, că poate nici nouă nu ne ardea la 18 ani să căutăm cine era candidat pe vremea aia. Dar cred că face parte din tot jocul să-ți dedici una-două ore să citești, să vezi cine sunt oamenii ăia, nu e ca acum zece ani când votai și nu aveai atâtea resurse. Acum ești inundat de informații.
UE în contextul regional
La noi, cei mai mulți înțelegem ce face primarul, mai ales într-un oraș mic, apoi ai prezidențiale, parlamentare. Dar Parlamentul European e și departe fizic, funcționează altfel, dar ai și acolo filmulețe și nu durează mult să înțelegi, pe scurt, rolul de a face legile la nivel european. Trebuie să înțelegem că au un impact asupra noastră. Mi se pare că și în România, și în regiunea noastră (Georgia, Ucraina etc.), guvernele sunt principala sursă de știri false. Auzim mereu că UE ne vrea răul. Hai să vedem totuși. Am luat 40 de miliarde de euro și nu am dat nici 20% înapoi, dacă nici banii nu ne încântă, atunci ce? Nu mă aștept să citească toți votanții la prima rundă care e tot sistemul de vot în șapte runde, dar să înțelegi că ce face instituția e important.