Mesajul UNESCO de Ziua Mondială a Profesorilor: „Le cerem guvernelor să aibă grijă de siguranța, sănătatea și de binele profesorilor”

Mesajul UNESCO de Ziua Mondială a Profesorilor: „Le cerem guvernelor să aibă grijă de siguranța, sănătatea și de binele profesorilor”

Pe 5 octombrie este celebrată Ziua Mondială a Profesorilor. În România, este sărbătorită printr-o zi liberă. Peste tot în lume, sistemele de educație suferă din cauza pandemiei de COVID-19. În acest context greu pentru profesori și elevi, UNESCO a transmis o declarație comună semnată de Audrey Azoulay, Director General al UNESCO, Guy Ryder, Director General al International Labour Organization, Henrietta H. Fore, Executive Director al UNICEF și David Edwards, secretar general al Education International. „Acum trebuie să gândim mai departe de COVID-19 și să lucrăm pentru a construi sisteme educaționale mai rezistente”, este unul dintre mesajele acestora. 

05.10.2020

Redacția Școala9. Foto: Vlad Chirea

În fiecare an, Ziua Mondială a Profesorilor ne amintește de rolul critic pe care îl au profesorii în educația inclusivă și de calitate pentru toți. Anul acesta, Ziua Mondială a Profesorilor are o semnificație încă și mai importantă în lumina provocărilor cărora profesorii din toată lumea trebuie să le facă față din cauza crizei COVID-19. Așa cum ne-a arătat și pandemia, dascălii au o contribuție crucială în a asigura continuitatea învățării și în menținerea sănătății mentale și stării de bine a elevilor lor.

Din cauza COVID-19, aproape 1,6 miliarde de elevi, mai bine de 90% din totalul populației școlare a lumii, au fost afectați de închiderea școlilor. Criza COVID-19 a afectat totodată și peste 63 de milioane de profesori și asta a subliniat slăbiciunile existente de multă vreme în multe sisteme de educație și a crescut inechitățile, cu consecințe devastatoare asupra celor mai marginalizați.

În această criză, profesorii și-au arătat, așa cum au făcut-o și în alte ocazii, abilitățile de lideri și de inovatori, asigurându-ne că #LearningNeverStops (n.r.: învățarea nu se oprește niciodată) și că niciun elev nu este lăsat în urmă. În toată lumea, ei au lucrat individual sau colectiv să găsească soluții și să creeze medii de învățare pentru ca elevii lor să își poată continua educația. Rolul lor în sprijinirea redeschiderii școlilor și în ajutorul oferit elevilor când s-au întors la școală este la fel de important.

Acum trebuie să gândim mai departe de COVID-19 și să lucrăm pentru a construi sisteme educaționale mai rezistente, care să răspundă mai repede și mai eficient acestei crize și altora care vor veni. Acest lucru înseamnă să protejăm finanțarea educației, investițiile în formarea profesorilor la cel mai înalt nivel, în același timp cu continuarea dezvoltării profesionale a angajaților din învățământ.

Fetiță cu mască, în prima zi de școală

Dacă nu acționăm rapid și nu creștem investițiile, o criză a educației se poate transforma într-o catastrofă a educației. Chiar și înainte de COVID-19, mai mult de jumătate dintre copiii de zece ani din țările cu venituri mici și medii nu puteau să înțeleagă un text scris.

Ca să construiești un corp profesoral mai rezistent în vremuri de criză, toți profesorii trebuie să fie echipați cu abilități digitale și pedagogice pentru a preda la distanță, online, sau în sistemul hibrid, indiferent dacă sunt în medii cu care au multe, puține sau deloc resurse tehnice. Guvernele ar trebui să asigure accesul la infrastructură digitală și conexiune la internet oriunde, chiar și în zonele rurale sau izolate.

În contextul COVID-19, guvernele, partenerii sociali și alți actori-cheie au o responsabilitate mai mare față de profesori. Le cerem guvernelor să aibă grijă de siguranța, sănătatea și de binele profesorilor, dar și de statutul lor de angajați, să continue să îmbunătățească condițiile de muncă ale profesorilor și să-i implice pe profesori și pe reprezentanții lor în planul de răspuns și recuperare a sistemului educațional în contextul COVID-19.

Astăzi, îi celebrăm pe toți profesorii pentru angajamentul lor continuu față de elevii lor și pentru contribuția lor în obținerea obiectivelor pentru 2030 susținute prin programul Sustainable Development Goal 4. Îi felicităm pe toți dascălii pentru rolul lor central pe care l-au jucat și îl joacă în gestionarea acestei pandemii.

Acum este mai mult ca oricând momentul să recunoaștem munca profesorilor depusă în a se asigura că elevii își ating potențialul maxim și pentru importanța educației în stimularea și creșterea economică, dar și în coeziunea socială din timpul și după COVID-19.

Acum este momentul să reinventăm educația și să ne atingem viziunea prin care fiecare copil și tânăr are parte de acces egal la educație de calitate.

Andreea Archip

editor coordonator

A terminat Facultatea de Jurnalism la Iași. A fost redactor-șef la „Opinia Studențească”. În 14 ani de presă, a lucrat la Evenimentul Zilei, Adevărul, TVR - Departamentul Știri, Digi 24 și Libertatea, unde este reporter și în prezent. A lucrat așadar în presă scrisă, televiziune și online. Domeniile de interes au fost mereu din domeniul social: educație, drepturile omului, sănătate. 

CUVINTE-CHEIE

ziua mondiala a profesorilor, ziua profesorului, 5 octombrie, unesco

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile