„Care e beneficiul de a te numi «colegiu»? Și cum ajungi la titulatura asta?”, a fost una dintre întrebările pe care un spectator de la DoR Live: Școala9, show-ul de jurnalism pe care l-am organizat în aprilie 2019, ne-a scris-o pe o cartolină. Am dus mai departe răspunsul și ne-am uitat și pe cifrele care caracterizează colegiile naționale din țară, să vedem distribuția elevilor în funcție de medii, de etnii, pregătirea profesorilor și educația părinților care au copiii la aceste licee.
Doar 8 dintre cele peste 200 de colegii naționale din România nu au cel puțin un profesor cu titlu de doctor în cancelarie, iar cei mai mulți dintre părinții elevilor au studii medii și superioare.
Cele mai multe colegii naționale au fost înființate în prima jumătate a secolului XX, iar o parte dintre ele au o istorie care începe chiar din secolele XVII și XVIII. În statistica legată de anii în care a fost înființat fiecare colegiu, am luat în calcul continuitatea – au fost unele cazuri în care liceele au fost mutate dintr-un oraș în altul –, iar principalele date pe care le-am consultat au fost cele de pe istoricul site-urilor oficiale.
Ce licee pot deveni colegii?
Conform legii, un liceu poate să primească titlul de colegiu național sau colegiu „ca urmare a îndelungatei activități educaționale”, a performanțelor din activitatea elevilor – rezultate obținute la concursuri naționale și internaționale –, prin calitatea personalului didactic, reflectată pin ponderea personalului didactic calificat, cu grade didactice sau doctorat, implicarea profesorilor în activitatea de cercetare științifică sau pedagogică și calitatea absolvenților.
În acordarea titlului, Ministerul Educației ia în calcul și perioada de activitate a liceului – „peste 75 de ani de activitate, cu statut de liceu teoretic, pentru acordarea titlului de Colegiu Național”. Diferența dintre titlul de colegiu și cel de colegiu național e făcută de perioada de activitate luată în considerare la acordarea titlului – în cazul colegiilor, sunt necesari 50 de ani – și profilul: liceele industriale, tehnologice, grupurile școlare și liceele vocaționale pot deveni colegii.
Titlul se poate acorda în urma unei cereri făcute de conducerea liceului și de un dosar cu documente justificative, care se depun la inspectoratul județean. Până pe 15 iunie în fiecare an, inspectoratul înaintează către Ministerul Educației propunerile privind acordarea titlului de colegiu național. Pentru a-și menține statutul de colegiu național, o dată la cinci ani conducerea înaintează la inspectorat o fișă de evaluare sau autoevaluare; dacă nu sunt îndeplinite condițiile pentru menținerea denumirii, titlul va fi revocat.
Ce beneficii există?
Colegiile naționale nu primesc bani în plus la buget pe baza titlului, iar singurul beneficiu ține de imaginea liceelor. Conducerea acestor licee apelează la prestigiu pentru a atrage un număr mai mare de elevi; având în vedere modelul românesc de finanțare a educației, un număr mai mare de elevi se traduce și într-un buget mai mare al școlilor. Pe de altă parte, cu cât au mai mulți profesori cu grade didactice înalte, liceele au nevoie de mai mulți bani pentru plata salariilor.
*Varianta optimă de vizualizare este cea de desktop.