Un studiu realizat de Universitatea din Otago, Noua Zeelandă, și publicat de Journal of Personality/ Jurnalul personalității, editat în Statele Unite, arată de ce e important felul cum discută mamele cu copiii încă din primii lor ani de viață. La 15 ani, adolescenții care avuseseră conversații mai profunde cu părinții în copilărie au putut să povestească coerent despre propriile momente de cotitură de până atunci, potrivit Science Daily.
Așadar, dacă părinții învață să vorbească despre amintiri, copiii vor reuși, de asemenea, să fie atenți la evenimentele din viața lor și să le explice – lor înșiși, dar și altora. Pentru că ajung să înțeleagă cum i-au format acele experiențe, se simt mai bine din punct de vedere emoțional, spune cercetarea.
În plus, acești adolescenți raportează mai puține simptome de depresie și anxietate, spre deosebire de cei cu care mamele n-au împărtășit amintiri când erau mici.
Abilitatea de-a vorbi despre divorțul părinților sau despre hărțuirea online
În cadrul studiului, 115 mame de copii mici au fost repartizate într-un grup de control sau au primit timp de 12 luni o pregătire, astfel încât să descopere cum pot purta conversații deschise și sensibile cu copiii mici despre întâmplări din trecut, cum ar fi hrănirea rațelor în parc. Apoi, la câțiva ani distanță, oamenii de știință au desfășurat cercetarea la care au luat parte copiii.
„Scurte sesiuni de coaching cu părinții la începutul vieții copiilor pot avea beneficii de lungă durată, atât pentru modul în care adolescenții procesează și vorbesc despre evenimentele dificile, cât și pentru bunăstarea lor”, a spus, pentru Science Daily, coordonatoarea proiectului, profesoara Elaine Reese de la Departamentul de Psihologie al Universității din Otago.
Aceasta a mai subliniat că adolescenții cu mame care au participat la sesiunile de coaching au știut cum să relateze, în cadrul studiului, despre evenimente personale dificile precum divorțul părinților sau hărțuirea cibernetică.
„Credem că rememorarea părinților îi ajută pe copii să dezvolte amintiri mai complete și mai exacte ale experiențelor lor, pe care să le folosească atunci când își formează identitatea în adolescență. Îi învață, de asemenea, pe copii cum să poarte discuții deschise despre sentimentele din trecut”, a mai spus profesoara Elaine Reese. „Scopul este de a-i încuraja pe părinți să aibă conversații mai sensibile”.
Claire Mitchell, autorul principal și psiholog clinician, a amintit că, potrivit mai multor cercetări, bunăstarea poate să scadă considerabil în adolescență. „Pentru unii tineri, este începutul unor probleme de sănătate mintală mai grave. (…) Este important să găsim modalități de prevenire”. Iar interacțiunile sănătoase, bazate și pe rememorare, dintre mamă și copil se numără printre soluții, consideră el.
Cercetătorii vor continua studiul și îi vor urmări pe participanții adolescenți de astăzi până vor deveni adulți.