Când discutăm despre ce anume și cum ar trebui să învețe un elev la școală trebuie să ne uităm la câteva elemente-cheie:
- planurile-cadru, care stabilesc disciplinele obligatorii, numărul de ore pe săptămână pentru fiecare dintre acestea, precum și numărul de ore alocat opționalelor;
- programa școlară, documentul prin care se stabilește, pentru fiecare disciplină, ce competențe generale și specifice ar trebui să deprindă elevul în urma procesului de învățare de la clasă;
- curriculumul naţional este „ansamblul planurilor-cadru de învăţământ, al programelor şcolare şi al manualelor şcolare din învăţământul preuniversitar“, potrivit legislației în vigoare.
Curriculumul are două componente, după cum este legiferat în Legea Educației: trunchiul comun, care întrunește disciplinele obligatorii, și curriculumul la decizia școlii, format din disciplinele opționale.
Dincolo de acești termeni tehnici, realitatea este că, în plină pandemie, Ministerul Educației se confruntă cu încă o provocare. Mai multe voci din spațiul public spun că sistemul de învățământ nu dezvoltă elevilor competențe pentru viața dincolo de zidurile școlii și nici pentru a-și găsi mai ușor un loc de muncă bine plătit.
Asta în timp ce sistemele de educație din țările nordice sau din Marea Britanie mizează tot mai mult pe specializarea liceenilor în domeniile care îi interesează pe aceștia.
Procesul de realizare a noilor planuri-cadru a prins contur încă din 2017, atunci când au fost lansate primele propuneri de noi planuri-cadru. Într-un raport publicat de Institutul de Științe ale Educației în 2018 se arată că cei care susțin cel mai mult o schimbare la nivel de curriculum sunt elevii și părinții.
Pe de altă altă parte, tendința dominantă a actorilor din educație, inclusiv a profesorilor, este „către găsirea unei relații de echilibru între trunchiul comun și disciplinele la decizia școlii“.
Iată câteva dintre schimbările propuse pentru orarul elevilor de clasa a IX-a și a X-a, din documentul de lucru al Ministerului Educației:
-Se scoate o oră de fizică la clasa a IX-a și a X-a, Profilul Umanist. Astfel, elevii de la acest profil ar putea să aibă o singură oră de fizică în loc de două;
-Se adaugă o oră de arte la clasa a X-a, tot la Profilul Umanist. În total, ar putea fi două ore de arte;
-Se scoate o oră de TIC (tehnologia informației și a comunicațiilor) de la clasa a IX-a, pentru Profilul Real, și se înlocuiește cu informatică. Practic, elevii ar putea să facă două ore de informatică și una de TIC, în loc de două ore de TIC și una de informatică;
-Numărul de ore la decizia școlii poate fi între una și trei ore față de o singură oră, cum este în prezent. Dar asta ar putea însemna ca elevii să petreacă cu două ore în plus la școală pentru a studia o disciplină la alegerea școlii - adică maximum 31 de ore în loc de 29 de ore;
-Se adaugă o oră de limba latină pentru elevii de clasa a IX-a de la Profilul Umanist. Astfel, aceștia ar putea studia două ore în loc de una;
Câteva dintre schimbările propuse pentru orarul elevilor de clasa a XI-a și a XII-a:
-Pentru elevii de la Profilul Real, Specializarea Științe ale Naturii, se adaugă o oră de chimie, pe lângă cele două existente pentru clasele a XI-a și a XII-a. Astfel, ar putea fi trei ore de chimie. Doar pentru elevii din clasa a XII-a se propune încă o oră de biologie, pe lângă cele două existente. Astfel, aceștia ar putea avea trei ore de biologie pe săptămână;
-Pentru elevii de clasa a XII-a de la Profilul Umanist, Specializarea Filologie, se propun trei ore de limba latină pe săptămână în loc de una;
-Tot pentru elevii de la Profilul Umanist, Specializarea Filologie, se propun câte două ore de literatură universală pe săptămână în loc de una;
-Pentru clasa a XI-a se propune un număr de 4-6 ore de curriculum la decizia școlii, dintr-un total de 29-31 de ore, în loc de 5-6 ore curriculum la decizia școlii dintr-un total de 28-29 de ore (cât este în prezent);
-Pentru clasa a XII-a se propune un număr de 3-5 ore de curriculum la decizia școlii, dintr-un total de 29-31 de ore, în loc de 6-7 ore curriculum la decizia școlii dintr-un total de 28-29 de ore (cât este în prezent).