Ținerea unui jurnal poate îmbunătăți starea de bine a profesorilor

Ținerea unui jurnal poate îmbunătăți starea de bine a profesorilor

Un raport guvernamental publicat recent privind viața profesională a profesorilor din Anglia a constatat că nivelul de bunăstare al acestora este mai scăzut decât cel al populației generale. Mai mult de jumătate dintre cei peste 11 mii de profesori și directori de școli care au participat la studiu au declarat că munca lor le afectează negativ sănătatea mintală, notează The Conversation. Specialiștii vin și cu o metodă de a-i ajuta. 

12.05.2023

de Andrada Lăutaru

Bunăstarea profesorilor ar trebui abordată la nivel structural. Dacă guvernul dorește ca profesorii să intre și să rămână în profesie, atunci trebuie să se producă schimbări în ceea ce privește salariile, condițiile de muncă și sprijinul pentru sănătatea mintală și fizică a profesorilor, arată The Conversation.

În prezent, însă, există și măsuri pe care profesorii le pot lua pentru ei înșiși pentru a-și prioritiza starea de bine. Cercetarea profesoarei Lucy Kelly, de Universitatea din Bristol, se concentrează asupra modului în care ținerea unui jurnal poate fi utilă pentru profesori. Acesta le poate oferi un loc sigur pentru a defini ce înseamnă bunăstarea pentru ei înșiși și pentru a explora ce înseamnă și în practică. Mai mult, nu există niciun motiv pentru care această practică nu ar putea fi utilă și pentru alții, notează Kelly. 

Ținerea unui jurnal zilnic îmbunătățește bunăstarea

Lucy Kelly a început acest proiect de cercetare în 2018 și a lucrat cu aproximativ 450 de profesori.

„Eu și colegii mei le-am cerut profesorilor să folosească zilnic setul nostru de instrumente de jurnal pentru o perioadă de timp determinată. În funcție de faza proiectului, aceasta putea fi de trei luni, șase luni sau un întreg an școlar. Setul de instrumente pe care le-am oferit extinde jurnalul dincolo de scris și constă într-o serie de activități creative – de la scrapbooking (tehnica prin care poți lipi pe agendă și articole de ziar sau fotografii, ca oracolele de pe vremuri, n.r.) și storyboarding, la înregistrări audio și liste de recunoștință”, notează Lucy Kelly. 

La finalul proiectului, profesorilor nu li s-a cerut să împărtășească înregistrările din jurnalul lor. În schimb, a fost explorat impactul pe care ținerea unui jurnal l-a avut asupra stării lor de bine, cerându-le să facă lunar, online, verificări ale stării de bine, precum și desfășurând sesiuni de focus grup și sondaje online.

„Am constatat că ținerea unui jurnal îmbunătățește în mod constant bunăstarea profesorilor. În primele șase faze ale proiectului, 70% dintre participanții noștri au declarat că utilizarea setului de instrumente de jurnal le-a îmbunătățit starea de bine – iar această cifră a crescut la 74% în timpul blocajelor COVID-19”, mai arată Kelly. 

Deși ținerea unui jurnal ar putea fi văzută ca o altă sarcină pe lista interminabilă de făcut a profesorilor, aceasta le poate economisi timp pe termen lung. Poate ajuta la clarificarea a ceea ce este important și ceea ce nu este. 

„Cred că scrierea unui jurnal este un lucru bun, deoarece ne ajută să ne procesăm gândurile și să ne vedem pe noi înșine dintr-o altă perspectivă. De asemenea, cred că scrierea unui jurnal ne ajută să înțelegem ce este important pentru noi. Ne permite să identificăm tipare în luptele noastre zilnice și să ne concentrăm pe crearea de soluții”, a declarat pentru autorii studiului un profesor.

Jurnalul, un loc în care să te cunoști pe tine însuți

„Reflecția vă poate ajuta să vă oferiți o perspectivă și să vă ajutați să vă înțelegeți mai bine propriile gânduri. M-a ajutat cu adevărat să mă deconectez de la problemele care mă obsedau în afara serviciului, când este foarte important să te deconectezi pentru a fi mai bine pregătit să faci față zilei următoare”, a declarat un alt profesor, arată aceeași sursă.

Cercetările efectuate au arătat și faptul că un jurnal nu trebuie să se rezume doar la scris. Extinderea jurnalului dincolo de scris, prin exerciții creative, cum ar fi desenul, poate contribui la creșterea stării de bine.

„Chiar dacă nu sunteți profesor, acest stil de ținere a jurnalului vă poate fi util. Iată câteva activități rapide și ușoare, preluate din cercetările mele, pentru a vă ajuta să începeți - sau să vă continuați - călătoria de ținere a jurnalului, notează Kelly.

1. Definiți-vă starea de bine

Scrieți, în propriile cuvinte, ce înseamnă bunăstarea pentru voi. Ar putea fi util să vă gândiți la un moment în care v-ați simțit deosebit de fericit sau mulțumit și să vă gândiți ce anume v-a făcut să vă simțiți astfel. S-ar putea să fi fost conectarea cu ceilalți sau să vă fi simțit în pace în natură. Definirea stării de bine în termeni proprii este utilă, deoarece astfel avem ceva concret cu care să lucrăm și care este unic pentru noi și pentru circumstanțele noastre.

2. Scrieți (sau desenați) o rețetă a stării de bine

Dacă starea de bine ar fi o prăjitură, care sunt ingredientele cheie care compun starea ta de bine în fiecare zi? Gândiți-vă la fiecare ingredient ca la o anumită activitate sau strategie. De exemplu, unul dintre ingrediente ar putea fi timpul petrecut cu familia și prietenii.

Desenați sau enumerați ingredientele din tortul vostru de bunăstare, astfel încât să îl aveți ca un memento vizual pe care să-l folosiți zilnic. Aceste ingrediente nu trebuie să fie costisitoare sau să vă ia mult timp. Unul dintre ele ar putea fi la fel de simplu ca și consumul de apă suficientă pe parcursul zilei pentru a vă menține hidratat și a vă simți alert. Folosirea zilnică a unora dintre ingrediente vă va ajuta să vă prioritizați pe dumneavoastră și nevoile dumneavoastră.

3. Înțelegeți cum vă odihniți

Dați-vă seama ce înseamnă odihna pentru voi. Odihna poate fi activă, așa că, de exemplu, cititul sau exercițiile fizice pot fi incluse ca odihnă, deoarece îți folosești creierul într-un mod diferit.

Încercați să desenați un curcubeu, în care fiecare culoare reprezintă o activitate pe care o folosiți pentru a vă odihni. Având acest memento vizual înseamnă că nu vă vedeți casa ca pe o extensie a locului de muncă. În loc să vă întrebați ce să faceți când ajungeți acasă – ceea ce ar putea să vă determine să redeschideți laptopul sau să vă gândiți la o problemă de la serviciu – aveți o serie de activități care să vă ajute să vă îndepărtați de muncă, să vă odihniți și să vă reîncărcați. Acest lucru vă ajută să vă revendicați timpul petrecut departe de locul de muncă ca fiind al dumneavoastră, notează The Conversation.

Andrada Lăutaru

reporter

Scrie ca să existe, ea și poveștile din jurul ei. 

CUVINTE-CHEIE

jurnal tinerea unui jurnal profesori starea de bine a profesorilor