Toți elevii de gimnaziu dintr-o regiune a Italiei, cu sau fără deficiențe de auz, vor învăța la școală limbajul semnelor

Toți elevii de gimnaziu dintr-o regiune a Italiei, cu sau fără deficiențe de auz, vor învăța la școală limbajul semnelor

Limbajul semnelor nu este doar un instrument pentru persoanele cu deficiențe de auz. Este o metodă prin care toți copiii își pot dezvolta abilitățile de comunicare, explică primul învățător italian care a început să predea limbajul semnelor, el însuși o persoană cu deficiențe de auz.

10.12.2022

de Adelina Mărăcine FOTO Shutterstock

Puglia va fi prima regiune italiană în care limbajul semnelor (LIS) va fi predat în școli, la nivel de gimnaziu. Asta datorită unui proiect legislativ regional care vizează incluziunea celor 5.000 de persoane cu deficiențe de auz care trăiesc în zonă.

Este un semnal de alarmă pozitiv și punctual, mai degrabă, care a sosit chiar de Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, sărbătorită în fiecare an pe 3 decembrie, pentru a le revendica drepturile, scrie ziarul italian Corriere della Sera. 

Inițiativa s-a născut dintr-o propunere a consilierului regional Giuseppe Tuppudi, liderul partidului Con Emiliano. 

Limbajul semnelor îmbunătățește atenția 

Pentru a răspunde nevoilor și intereselor speciale ale cetățenilor cu dizabilități auditive, în faza de implementare au fost implicate departamentele de asistență socială și educație, și Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Deficiențe de Auz, notează sursa citată. 

Scopul principal al decretului este de a sensibiliza întreaga comunitate școlară la incluziunea și pluralitatea limbilor, prin intermediul cursurilor LIS. 

Din punct de vedere pur practic, predarea limbajului semnelor este o modalitate de a încuraja participarea deplină la viața socială și eliminarea barierelor de comunicare, se arată în proiect.  

Vestea a fost preluată cu entuziasm de Benedetto Santarelli, primul educator cu deficiențe de auz din Italia care a predat limbajul semnelor.

„În urma anilor de muncă și de studiu al LIS, atât la nivel național, cât și internațional, copiii fără deficiențe de auz expuși la LIS sunt capabili să dezvolte abilități mai mari de comunicare. Limbajul semnelor nu este doar un instrument de comunicare și de incluziune pentru persoanele cu deficiențe de auz, ci învățarea și practicarea acestuia promovează aspecte cognitive și comportamentale”, explică acesta.  

În plus, adaugă învățătorul, copiii hiperactivi au un beneficiu în plus, pentru că  învățarea limbajului semnelor îmbunătățește atenția - un punct slab pentru ei și pentru cei cu dificultăți de învățare. 

„Tocmai datorită acestor beneficii ale LIS, sper ca inițiativa din Puglia să poată fi reprodusă în toate orașele și regiunile din Italia”. 

 

 

Adelina Mărăcine

reporter

Adelina Mărăcine lucrează în presă din 2017. După ce a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității din București, a devenit redactor la „Adevărul” și, ulterior, reporter al ediției „Weekend Adevărul”. S-a alăturat echipei „Libertatea” în vara anului 2021 și poate fi găsită la adelina.maracine@ringier.ro.

CUVINTE-CHEIE

limbajul semnelor școală gimnaziu italia lege