„Regulile de distanţare vor fi adaptate la specificul şi realităţile şcolii româneşti“, a declarat ministrul Educației Sorin Cîmpeanu pe 3 februarie, cu 5 zile înainte de redeschiderea școlilor.
Adaptarea presupune inclusiv ca băncile de două persoane să fie ocupate de câte doi copii, a mai explicat oficialul la acea dată.
„90% din şcolile din România au bănci de doi elevi. Dacă sunt bănci de doi elevi, vor sta doi elevi în bancă, accentul se pune pe portul măştii. Este o condiţie determinantă. De asemenea, o altă măsură simplă ţine de aerisirea, ventilaţia spaţiilor închise, sălilor de clasă. “- Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei
Afirmațiile lui Cîmpeanu au fost susținute de ministrul Sănătății Vlad Voiculescu la conferința de pe 5 februarie pentru redeschiderea școlilor - unde au participat ambii oficiali.
„Aș completa ceea ce a spus domnul ministru al Educației: Foarte importantă este aerisirea spațiului, extrem de importantă, dacă nu mai importantă decât distanțarea“, a declarat ministrul Sănătății Vlad Voiculescu.
Școala 9 a făcut o solicitare la Ministerul Sănătății pentru a afla în baza căror studii a făcut ministrul Vlad Voiculescu aceste declarații. Răspunsul a venit, după două săptămâni, pe 23 februarie și făcut referire la:
- recomandările Organizației Mondiale a Sănătății (OMS)
- recomandările Departamentului de Sănătătate din Rhode Island (SUA)
Răzvan Cherecheș, directorul departamentului de sănătate publică al Universității Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, a analizat cele două ghiduri trimise de Ministerul Sănătății și-a explicat pentru Școala 9 că „nu există nicio precizare care să arate că aerisirea spațiului din clase ar fi mai importantă decât distanțarea dintre elevi“.
„OMS menționează o serie de pași care trebuie parcurși printre care sunt ventilația sălilor de la clasă și distanțarea între elevi. Însă nici OMS, nici Departamentul de Sănătate din Rhode Island nu fac o ierarhizare a măsurilor în sensul de care este mai importantă de respectat“, a afirmat expertul în sănătate publică.
„Niciunul dintre articolele pe care le-am citit din literatura de specialitate nu arată că una dintre aceste măsuri ar fi mai eficientă, ci vorbesc despre necesitatea unei complementarități între distanțare, ventilație, purtarea de mască și respectarea măsurilor de igienă.“ - Răzvan Cherecheș, expert în sănătate publică
În ordinul comun emis de Ministerul Sănătății și de Ministerul Educației privind redeschiderea școlilor, respectarea distanței de minimum un metru nu este obligatorie, ci doar recomandată.
„În situația în care acest lucru nu se poate realiza, se va asigura distanțarea maxim posibilă, inclusiv prin amplasarea optimă a mobilierului școlar“, potrivit ordinului.
Această precizare „scapă școlile și Ministerul Educației de responsabilitatea de a asigura spațiul necesar pentru distanțarea între elevi“, mai explică Răzvan Cherecheș.
Expertul atrage atenția că numărul de noi cazuri raportate crește tot mai mult și, chiar dacă nu putem ști exact în ce măsură nerespectarea distanțării dintre elevi în școli contribuie la această creștere, totuși poate fi una dintre cauze.
„Lipsa distanțării, corelată cu creșterea interacțiunii între oameni, aglomerația din mijloacele de transport în comun și aglomerările de părinți din fața școlilor duce inevitabil la creșterea cazurilor“, mai spune Răzvan Cherecheș.
„Faptul că avem școli în care nu există niciun focar nu înseamnă că redeschiderea lor nu crește numărul de interacțiuni dintre oameni, drept urmare și numărul de cazuri noi. Deși copiii sunt asimptomatici, ei pot transporta virusul, iar părinții lor se expun mai mult când și-i duc la școală“, adaugă expertul.
Potrivit ultimei centralizări pe care a transmis-o Ministerul Educației, în perioada 23 februarie - 1 martie erau infectați 405 de elevi, 418 de angajați din școli, iar 494 de clase/grupe și-au suspendat activitatea în perioada menționată. Aceste cifre sunt chiar și de două ori mari mari față de raportările din primele zile de la redeschiderea școlii: 244 de elevi infectați, 329 de angajați infectați și 171 de clase/grupe cu activitatea suspendată.
Recomandările OMS nu ierarhizează aerisirea claselor în detrimentul asigurării distanțării de minimum un metru, față de declarațiile lui Vlad Voiculescu
În recomandările publicate pe 11 decembrie de către Organizația Mondială a Sănătății (OMS) se precizează cinci măsuri - cheie care ar trebui să fie respectate în școli:
- igiena mâinilor
- distanța fizică de cel puțin un metru
- folosirea măștii
- dezinfectarea spațiilor de învățare și ventilația acestora
- izolarea persoanelor care prezintă simptome specifice
Acțiunile din lista de verificare nu sunt menite să sugereze abordări uniforme sau abordări de tipul „toate sau niciuna“, precizează cei de la OMS, ci o adaptare a lor în funcție de contextul epidemiologic și social.
Însă OMS nu spune nicăieri că ventilația în clase este mai importantă decât asigurarea distanțării. De fapt, „păstrarea distanței de un metru“ atât în clase, cât și în afara lor, este încadrată în categoria măsurilor „esențiale“ la fel ca ventilația de către OMS.
În cazul în care nu se poate respecta distanțarea de cel puțin un metru, specialiștii de la Organizația Mondială a Sănătății reiterează importanța purtării măștii (pag. 11 și 12).
Nici recomandările de la Departamentul de Sănătate din Rhode Island nu spun că ventilația este mai importantă decât distanțarea. „Pe lângă purtarea măștilor de față și păstrarea unei distanțe de cel puțin 1,8 metri, o bună circulație a aerului în clădiri, școli și case va reduce răspândirea COVID-19 în aerosoli“, arată experții de la Departamentul Sănătății din Rhode Island.
Datele de la inspectorate arată că școlile nu au suficiente săli de clasă și profesori pentru a asigura distanțarea
Potrivit datelor pe care le-a solicitat Libertatea la șase inspectorate școlare înainte să înceapă școala în toamnă, Bucureștiul, cât și cele 5 județe nu erau pregătite să asigure distanțarea dintre elevi din cauza spațiilor și a normelor didactice insuficiente. În cazul profesorilor, o normă înseamnă 18 ore predate pe săptămână.
În Capitală, doar 50% dintre școli puteau asigura distanța de cel puțin un metru între elevi, chiar dacă orele erau organizate în schimburi.
În județul Dâmbovița mai era nevoie de 800 de săli de clasă, în Brașov - 276 de săli, Maramureș - 127 de săli, Covasna - 841 de norme didactice, iar în Satu Mare de încă 372 de norme didactice.
Studiu IRES: 40% dintre elevi învață în schimburi
Un studiu publicat de IRES la începutul acestui an arată că în toamnă 40% dintre elevi au învățat în schimburi. „Acolo este clar că vorbim de școli aglomerate unde nu se poate respecta distanțarea între elevi“, explică sociologul Daniela Tarnovschi, unul dintre autorii acestui studiu.
„Copilul meu învață într-o clasă unde sunt 35 de elevi și nu se poate asigura acea distanță de minimum un metru. Acum, face școală de acasă pentru că un coleg s-a îmbolnăvit de Covid“, povestește Daniela Tarnovschi.
Același raport arată 50% dintre părinți vor ca distanța fizică dintre elevi să fie de minimum 1,5 metri.
Cum se întâmplă în alte țări
Păstrarea unei minime distanțe nu este o provocare doar în România. În SUA, Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (o agenție federală a Departamentului de Sănătate Publică) cere o distanță de minimum 1,8 metri (6 feet). Or, asta îi nemulțumește pe o parte dintre directorii de școli, argumentând că nu au suficient spațiu dar și că agenția federală prevede o distanță mai mare decât cea minimă recomandată de OMS (cel puțin un metru).
Iar în ghidul oficial realizat de experții din Marea Britanie se precizează că „ideal“ ar fi să se păstreze o distanță de cel puțin doi metri, mai ales pentru adulți, însă nu este obligatorie. În cazul în care nu se poate respecta această minimă distanță, se reiterează importanța purtării de mască, însă și aceasta este tot o recomandare. Pe de altă parte, tot în Regatul Unit familiile cu copii primesc, gratuit, două teste anti-COVID pe săptămână. Iar Franța face un milion de teste pe lună în rândul copiilor.
Foto Cover: Vlad Chirea