Profesorul român și statu-quoul

Profesorul român și statu-quoul

Luna aceasta o petrecem cu oamenii de la catedră. Ce îi (de)motivează? Ce valori au? Ce dau mai departe?

07.01.2019

de Georgiana Ilie, ilustrație de Alina Marinescu

Încercăm, de când am început Școala9, să cunoaștem profesorul român. Mai exact, diversitatea de la catedră. Există profesori buni și profesori slabi. Profesori care sunt campionii elevilor și fac totul pentru ei și profesori care nu știu cum să fugă mai repede de responsabilitate. Profesori care fac sacrificii personale și materiale ca să învețe, să fie mai buni, să-și ajute elevii și profesori care se folosesc de puterea pe care o au asupra elevilor pentru a-i umili, hărțui, șantaja. Există profesori victime și profesori agresori. Și toți sunt cuprinși în același sistem masiv, nemișcat și nemișcabil, care îi îngroapă deseori în proceduri birocratice și nu îi ajută să fie mai buni. Sunt deseori pe cont propriu, în cancelarii neprietenoase, în care nu există echipe pentru că nu prea există leadership la conducerea școlilor. Ca în orice birocrație, sistemul nu îi recompensează pe cei care vor să-l schimbe, ci pe cei care joacă, formal, după regulile lui.

Profesorii sunt însă cel mai important element din formula chimică a educației. Chiar dacă spunem că educația trebuie să fie centrată pe copil, spunem de fapt că profesorii trebuie să răspundă nevoilor copilului. De ei depinde experiența de învățare a elevului - și nu doar cea care privește asimilarea informațiilor din programă, ci și cum învață, ce repere are, cu ce obiceiuri legate de muncă și de responsabilități intră în viața de adult. Deseori, școala și profesorii sunt cei care îi formează unui copil simțul dreptății, pentru că e primul mediu non-familial în care trăiește. Profesorul e, așadar, în centrul procesului educațional.

De aceea, în luna ianuarie cele mai multe povești Școala9 vor fi despre oamenii de la catedră și sistemul în care lucrează. Ce înseamnă etica pentru profesori și care e impactul noului cod etic? Cât costă să fii un profesor bun? Care sunt valorile profesorilor români și ce spune asta despre viitor? Cât de protejați trebuie să fie profesorii? De ce nu există un proces pentru ieșirea din sistem a profesorilor, deși reglementăm atât de mult intrarea și parcursul lor în el? Toate aceste întrebări, și altele, își vor găsi răspuns în poveștile din ianuarie. Iar în fiecare vineri ilustratoarea Alina Marinescu ne va spune o poveste vizuală despre ce înseamnă să fii profesor în România.

Dacă vrei să ne spui povestea ta despre profesorii români și interacțiunea lor cu sistemul de educație, fie că sunt oameni care vor să-l schimbe, fie că sunt dintre cei care vor să-l păstreze la fel, scrie-ne la redactie@scoala9.ro.

 

Alina Marinescu

Ilustratoare

Părinții nu prea înțeleg de ce, dar nu contează.

Georgiana Ilie

Redactor-șef

Scrie despre educație și dezastre.

CUVINTE-CHEIE

statu-quo profesor sistem

Utilizăm cookie-uri și alte tehnologii similare necesare funcționării site-ului, analizării performanței, pentru a-ți oferi conținut personalizat după interese și preferințe, precum și pentru activitatea noastră de publicitate online. Detalii despre despre cookie-uri și gestionarea lor in Politica de Cookies
Accept toate cookie-urile