Măsurile de protecție instituite de autorități în încercarea de a controla pandemia de COVID-19 au lăsat urme adânci și asupra educației elevilor. Profesorii participanți la sondajul The Conversation au subliniat faptul că închiderea școlilor a avut o serie de consecințe negative atât asupra sănătății fizice, cât și asupra sănătății mentale a copiilor. În primul rând, spune un cadru didactic, elevii au făcut mai puțină mișcare, în timp ce un director a spus că evaluările efectuate în școală au arătat „o scădere a stării de spirit”, potrivit sursei citate.
Astfel, două treimi din personalul didactic chestionat de publicația britanică au ales „sprijinirea sănătății și stării de spirit” drept o prioritate în dezvoltarea și formarea profesională a viitorilor profesori.
Cadrele didactice au subliniat și faptul că școlile ar trebui să aibă personal desemnat pentru a ajuta la promovarea stării de bine și că ar trebui planificate mai multe activități în școală în acest scop, precum cursuri în aer liber și activități școlare mai ample.
De asemenea, profesorii au considerat că s-a pus prea mult accentul pe evaluarea elevilor. De altfel, copiii din Țara Galilor dau anual teste naționale de citire și calcul, începând cu clasa a doua (cu vârste între șase și șapte ani). Un învățător a declarat că ar trebui să existe „mai puțină presiune asupra notelor și evaluării și mai multă concentrare pe copii, nevoile și sentimentele lor”.
De asemenea, un director adjunct a subliniat că n-ar trebui să se pună atâta accent pe compararea unităților de învățământ în funcție de rezultatele elevilor.
În plus, mai multe cadre didactice au mărturisit și că propria lor stare de spirit a fost ignorată. Eu au subliniat faptul că a existat un dezechilibru între viața profesională și privată a acestora, și presiunea la care au fost supuși pentru a oferi același nivel de muncă ca înainte de pandemie. De altfel, starea de spirit a profesorului este un factor critic în crearea unor medii stabile pentru ca elevii să prospere, notează The Conversation.
Închiderea școlilor a presupus ca toată activitatea didactică să se desfășoare în online, iar acest lucru a avut o serie de consecințe negative, potrivit sondajului citat. Au existat, așadar, variații mari în procesul de învățare, spun profesorii, în funcție de cât de mult sprijin au putut oferi părinții. Pentru a veni în sprijinul acestora, profesorii au sugerat că ar putea fi de folos înființarea unor linii telefonice de asistență la care părinții pot apela pentru ajutor.
Beneficiile claselor mici
În Țara Galilor, școlile s-au redeschis, între timp, cu frecvență limitată, iar personalul didactic a remarcat că un număr redus de elevi la clase i-a ajutat pe elevi să fie mai atenți și să cultive o relație mai bună cu profesorul lor.
„Am constatat că reducerea numărului de elevi într-o clasă a dus la o creștere a calității discuțiilor de la clasă, ceea ce s-a dovedit a fi deosebit de util și în reducerea nivelului de anxietate. Această organizare a avut efecte pozitive asupra bunăstării personalului și a elevilor în general”, a mărturisit un participant la sondaj.
Dar pentru ca acest lucru să fie posibil pe termen lung, atrag atenția cadrele didactice, este nevoie de personal suplimentar, implicit de finanțare și investiții semnificative din partea autorităților.
Un motiv pentru care școala online a eșuat în a le oferi elevilor șansa la o educație corespunzătoare a fost faptul că nu toți elevii au avut acces la mijloace digitale de învățare: internet, laptopuri și tablete, scrie The Conversation.
De asemenea, un director adjunct a declarat că o altă problemă a fost că mulți elevi și părinți nu aveau cunoștințele necesare în utilizarea dispozitivelor tehnologice, deși aveau acces la ele. Astfel, participanții la studiu au semnalat că este în continuare nevoie atât de infrastructură cât și de instruire tehnologică pentru ca școala online să funcționeze în condiții optime.