Beatrice Simion, profesoară de limba și literatura română la Liceul Româno-Finlandez din Capitală a explicat cum se rezolvau subiectele și cum i s-au părut ca dificultate. „Per total, sunt niște subiecte care puteau fi abordate de orice copil indiferent de gradul de implicare al acestuia în timpul școlii. Prima parte putea fi făcută și de un copil de clasa a șaptea, cred eu, iar eseurile puteau fi făcute și de un copil de clasa a zecea, pentru că atunci se studiază basmul”, consideră această.
Subiectul al doilea, plecând de la poezia „Versuri” a lui Tudor Arghezi, i-a suprins pe unii elevi. Profesoara spune însă că putea fi abordat ușor pentru că aveau niște indicii clare ce le spuneau că este vorba despre „arta poetică”. „Este o poezie foarte frumoasă. Putem să spunem că este o artă poetică, din titlu aflăm asta. Dacă mergem spre conținut, poetul se raportează și la artă și la iubire. Avem «gândirea», «imnul», «coarda», cuvinte care susțin sfera creației”, spune profesoară.
„Este o confesiune, apar și mărcile lexicogramaticale, persoana întâi, interjecția «o», avem un limbaj metaforic expresiv, avem metafore în spatele cărora stă sensul poeziei”, completează cadrul didactic.
Cum trebuia abordată caracterizarea lui Harap-Alb
În ceea ce privește eseul de la punctul al treilea, Beatrice Simion spune că pentru elevii de la Real care au avut caracterizarea unui personaj dintr-un basm cult alegerea la îndemână a fost Harap Alb. „Nu este nimic schimbat, este structura pe care o cunoaștem cu toții. Elevii puteau vorbi despre statutul social, moral și psihologic al personajului. Este singurul personaj din basm care nu are o trăsătură supranaturală, care rămâne în sfera umanului, este ajutat de celeelalte personaje. Este curajos pentru că pleacă la drum. Trăsătura dominantă poate să fie aici prietenia”, dă explicații profesoara.
În ceea ce privește limbajul, aceștia trebuiau să menționeze „că povestea este spusă în fața unui auditoriu, apare umorul, arhaisme, structuri arhaice.”
Elevii de la profilul Uman au avut de scris un eseu despre relația dintre două personaje dintr-un basm cult. „La fel, trebuiau să menționeze statutul social, moral și psihologic pentru ambele personaje. În cazul de față Harap Alb și Spânul. Putem menționa despre Spân că este un personaj de care Harap Alb avea nevoie pentru a se maturiza, că relația dintre cele două personaje este caracterizată prin supunere, subordonare. Puteau scrie la început definiția basmului și în final o concluzie”, sunt câteva exemple de cum putea fi abordat subiectul.
Astăzi au fost reproduse exact condițiile unui examen, chiar dacă rezultatele obținute la simulare nu se contestă și nu se trec în catalog.
Subiectele au fost publicate imediat după prânz de platforma Edupedu: